Tutanak: Serap Gürdamar
(müzik kolu
çalışma grubu)
6 Mart 2003' teki toplantımızda aldığımız
karar doğrultusunda
"Çağlar Boyu Resim, Müzik,
Mimari Karşılaştırmaları" adlı projemizi 27 Mart 2003'te
gerçekleştirdik. Müzik Bölümü'nden bir öğretim üyesi
bölümümüze gelerek resim, müzik, mimari ilişkisinin çağlar
boyu gelişimini anlattı. Ortaçağ, Gotik, Rönesans, Yüksek
Rönesans, Manierizm, Barok, Romantizm, Empresyonizm
dönemlerinin resim ve müziklerinden örnekler verdi. Soyut
müzik, soyut resim karşılaştırması yaptı. Anlatımlarında her
dönemin ünlü ressamlarının eserlerinin dialarını gösterdi ve
o dönemlerin müziklerini dinleterek resim ve müzik
arasındaki paralellikleri görmemizi sağladı. Müzik
terimlerinin resimdeki karşılıkları hakkında bilgi verdi.
Görüntü Belgeliği'nden arkadaşlarımız bu semineri kamera
ile kaydettiler. Montajlar tamamlandı, eksik olan müziklerin
temin edilmesi için çalışılıyor. 2003-2004 öğretim yılında
CD'nin tamamlanarak bu belgeselin öğrencilere izletilmesine
başlanacak.
19 mart 2003 tarihindeki toplantımızda alınan
karar sonucunda 12.4.2003'te Gezginler Kolu ile ortak
çalışmamız olan Türk bestecisi İsmail Dede Efendi'nin
müzeye çevrilen evini ziyaret ederek burada verilen tasavvuf
müziği konserini dinledik. Neyzen Kemal Karaöz ve Tanburi
Özer Özel bizleri Klasik Türk müziği ve enstrümanları
hakkında bilgilendirdi. Kemal Bey ile konser sonrası
görüşerek bir dergi çıkarmamız halinde bize yardımcı olup
olamayacağı soruldu. Yaklaşımı olumluydu. Telefonunu ve mail
adresini verdi. İhtiyacımız olduğunda kendisiyle bağlantı
kurabiliriz.
26 şubat 2003' teki toplantımızda
kararlaştırılan "Karşılaştırmalı Müzik Denemeleri II"
adlı projemizi 22 Nisan 2003 tarihinde saat: 16:00 'da Resim
Anabilim Dalı R24 dersliğinde gerçekleştirdik. Konu Rönesans
ve Barok resim-müzik karşılaştırmasıydı. 16. yy ile 17. yy
resmindeki çizgiselden gölgesele geçiş, düzlemsellikten
derinselliğe geçiş, kapalı şekilden açık şekle geçiş,
çokluktan birliğe geçiş ve nesnelerin mutlak belliliğinden
oranlı belliliğe geçişlerin müzikteki anlamlarını bulmak,
çözümlemek ve resimle ilişkilendirmek; ayrıca Rönesans ve
Barok dönemlerinin müziğiyle tanışmak, "ders BELGELİĞİ Müzik
Kolu"nun hedefleri açısından önemliydi. Dinletimize 54 kişi
katıldı. Müzik bölümünde yüksek lisans öğrencisi olan Ozan
arkadaşımız öncelikle müzik terimlerini gitarıyla örnekler
vererek bizlere tanıttı ve bunların resimdeki
karşılıklarından bahsetti. Rönesans ve Barok
müziğinden gitarla örnekler çalarak aralarındaki farkları
bize dinletti. Rönesans ve Barok Müzikteki temalar,
teknikler ve enstrümanlardan bahsederek bu dönemlerde resim
ve müzikteki değişimleri anlattı. Rönesans'tan Barok'a
geçişte resim sanatında olan değişimlerin müzikte de
olduğunu dolayısıyla her dönemde resim ve müzik arasında
paralellik bulunduğunu gördük.
06 mayıs 2003 saat:16:00' da
"Karşılaştırmalı Müzik Denemeleri III" projemizi Resim
Anabilim Dalı R24 dersliğinde gerçekleştirdik. Dinletimize
26 kişi katıldı. Müzik bölümünde yüksek lisans öğrencisi
olan Ozan arkadaşımız bizlere gitarıyla Müzikte
İzlenimcilikten (Empresyonizm) örnekler dinletti. Dönemin
müziği ve müzisyenleri hakkında bilgi verdi. Soruları
yanıtladı. O dönemin müziğini tanımak ve resim sanatında
olan değişimlerin müzik alanında ne şekilde karşılık
bulduğunu anlamamız açısından bu proje bizler için çok
yararlı oldu. Resim ve müzik arasındaki benzerlikleri bir
kez daha görmüş olduk.