Bu araştırmanın amacı, matematik
problemlerini çözmede başarılı öğrencilerin problem çözmeye
yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesidir.
Araştırmada, nitel araştırma modellerinden biri olan özel
durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
matematik problemlerini çözmede başarılı üç öğrenci
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak bireysel problem
çözme etkinlikleri, grup problem çözme etkinlikleri, yarı
yapılandırılmış görüşme formu, video ve ses kaydı
kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz
yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin süreç
boyunca nasıl yansıtma yaptıklarını incelemek için Hong ve
Choi’nin (2011) çalışmalarında
oluşturmuş olduğu üç boyutlu
kuramsal çerçevenin yansıtmanın konusu ile ilgili olan
bilgi, deneyim, his/duygu, bağlam ve grup arkadaşı
şeklindeki beş teması alınmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin bilgi, deneyim ve bağlam temalarında başarılı
yansıtmalar ortaya koydukları belirlenmiştir. Buna ek
olarak, öğrenciler his/duygu ve grup arkadaşı temalarında da
yansıtmalar yapabilmiştir. Tüm bunlara rağmen, öğrencilerin
çeşitli göstergeler dâhilinde yansıtma yapmakta
zorlandıkları, eksik yansıtma yaptıkları veya herhangi bir
yansıtma yapamadıkları durumların
olduğu da görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: problem çözme,
yansıtıcı düşünme becerisi, yansıtma
problem çözme, matematik, yansıtıcı düşünme, yansıtıcı düşünme becerisi, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi, öğrenci, öğrencilerin, öğretmen, matematik öğretmeni, inceleme, incelenmesi, durum çalışması, nitel araştırma, veri toplama, veri toplama araçları
Alaattin Pusmaz