|
BRÜLÖRLER
Sıvı
yakıtların yakılması için sis haline getirilip hava ile karıştırılması
gerekir. Fuel oil çok az uçucu bir yakıt olduğundan
ısıtılıp basınçlı olarak püskürtülmesi gerekmektedir. Fuel oil no.4 yakıt son
noktada 90°
C kadar, fuel oil no.6 yakıt son noktada 130° C kadar ısıtılmalıdır. Yakıtların
püskürtülerek hava ile karıştırılmasını ve yakılmasını sağlayan araçlara “brülör” denir. Brülörlerde
yakıt 15-25 bin basınçla ocak içine püskürtülmelidir. (Brülör imalatçısı
firmanın tavsiye ettiği değere göre ayarlanmalıdır.) Yaklaşık
olarak 1 kg fuel oil’ ı yakmak için 11 m³ hava gerekmektedir. Biz hava miktarını
hava fanı hava girişinde bulunan klâpelerin açıklığını ayarlayarak
istediğimiz miktarda tutarız. Brülörün
Başlıca Parçaları
1- Brülör gövdesi : Brülör parçalarını üzerinde taşır. 2- Elektrik motoru : Vantilatörü ve yakıt yağı pompasını çalıştırır. Dakikada 1400 veya
2800 devirli olabilir. Yüksek devirli olanlar karşı basınçlı kazanlara daha
uygundur. 3- Vantilatör ve Hava Ayar Klâpesi : Vantilatör yanma için gereken havayı kazan
içine gönderir. Hava klâpeleri hava miktarını ayarlamakta kullanılır. 4- Yakıt Yağı Pompası : Yakıtı yüksek basınçlı memeye basar. Bu pompalar
dişli pompalardır. Debileri yani bastıkları yakıt miktarı az yüksek
basınçlıdırlar. 5- Yakıt Yağ Isıtıcıları : Elektrikli rezistanslardan yararlanılarak yakıtın
ısıtılmasında kullanılırlar. Isıtılacak sıcaklık derecesi üzerindeki
termostattan ayarlanır. Brülörden önceki ısıtıcıda 50-60° C brülörden sonra yakıt
cinsine göre fuel oil no.4 90 °C’ ta fuel oil no.6 130 °C’ ta ayarlanmalıdır. 6- Ateşleme Trafosu : 220 volt olan elektriği 10.000 Volt’ a çıkararak
çakmaklar (elektrotlar) için gerekli yüksek voltajı sağlar. 7- Fotosel : Fotosel kazan içinde yanma olup olmadığını kontrol eder. Alev
söndüğünde kazan içine yakıt gönderilmesini engeller. Brülör üzerinde alevi
görebileceği bir noktaya takılmıştır. 8- Turbulatör : Havaya yön vererek yakıt ile havanın iyice karışmasını sağlar. 9- Elektrikli Çakmak (Ateşleme Elektrotları) : Yakıt hava karışımının
tutuşturulması için gerekli kıvılcımı sağlarlar. Çakmaklara gerekli elektrik
ateşleme trafosundan gelir. Yakıt ateşlendikten sonra fotosel elektrotlara
giden elektriği keser. Elektrot ayarları yapılırken şu hususlara dikkat
edilmelidir : |
|
· İki elektrot arası 4-5 mm.
kadar olmalıdır. · Elektrot uçları meme
ucundan 3-4 mm. uzak olmalıdır. · Elektrotlar meme
deliğinden 5-6 mm. yukarda olmalıdır. 10- Brülör Memesi : Yakıtın püskürtülerek hava ile karıştırılması için kullanılırlar. Memelerin
üzerinde iki rakam vardır. Bunlardan biri yakıtın 7 bar basınçta püskürttüğü
yakıt miktarını galon olarak verir. İkinci rakam ise püskürtme açısını
bildirir. Püskürtme açıları 30°, 45°, 60° ve 80° şeklindedir. 1 galon yaklaşık 4,5 lt.dir. Meme açısı
küçük seçilirse alev boyu büyük, alev çapı küçük olur. Meme açısı büyük
seçilirse alev çapı büyük, alev boyu küçük olur. Memeler belirli
periyotlarla yağ sökücü veya mazot ile temizlenmelidir. 11- Beyin : Brülörün çalışmasını sağlayan ve çalışmasını denetleyen elektronik
elemandır. Brülörlerin belirlenen sıra içinde çalışmasını sağlar. Brülör
Bağlantı Detayı
KAYNAKLAR
1.
BP Türkiye Web Sayfası 2.
Castrol Türkiye Web Sayfası 3. Shell Türkiye Web Sayfası |
|
|