BRÜLÖRLÜ TESİSLERİN BAKIMI

 

         Tesiste meydana gelebilecek arızaları önlemek ve tesisin uzun süre arızasız çalışmasını sağlamak üzere belirli zamanlarda yapılan işlemlere “bakım” denir.

 

         Kazan ve donanımlarının bakımını 3 ana başlık altında toplanabilir:.

 

1- Kazan dairesi ve boru hatlarının bakımı

2- Kazan gaz kanalları ve bacanın bakımı

3- Brülör bakımı

 

1-   Kazan Dairesi ve Boru Hatlarının Bakımı :

 

a- Kazan dairesi daima temiz ve düzenli bulundurulur.

b- Temizleme ve el aletleri sağlam ve kullanıma uygun olarak her an kullanıma hazır olarak bulundurulur.

c- Yakıt, su ve buhar borulardaki akıntı, sızıntı ve kaçaklar derhal giderilmelidir.

d- Aşırı buhar harcamasında derhal sebebi araştırılıp bir problem var ise çözümlenmelidir. (Kondenstop arızası, boru hatlarındaki kırılmalar gibi)

 

2-   Kazan Gaz Kanalları ve Bacanın Bakımı :

 

a- Kazanın ocak içi, duman yolları ve gaz kanalları haftada bir defa özel fırçası ile temizlenir.

b- Kazanda olabilecek su sızıntıları derhal giderilir.

c- Ocak içi zaman zaman kontrol edilerek (kırık, dökük tuğla varsa onarılır) kül kurum yakıt tortuları temizlenir.

d- Baca en az 6 ayda bir temizlenmelidir.

 

3-   Brülör Bakımı :

 

a- Yakıt tankının su ve tortu boşaltma vanası her hafta açılarak biriken su ve tortu boşaltılır.

b- Yakıt tankı çıkışında bulunan filtreler her hafta sökülerek mazot ile yıkanarak temizlenmelidir.

c- Brülör memesi her hafta mazot ile yıkanıp temizlenir. Meme deliğini açmak için tel, çivi veya şiş gibi sert malzemeler kullanılmamalıdır. Bu gibi malzemeler meme püskürtme konisine zarar vererek memenin iş görmez duruma gelmesine sebep verebilirler.

d- Fotosel her hafta kuru ve temiz bir bez ile silinerek temizlenir.

e- Elektrot uçları (çakmakların uçları) mazota batırılmış temiz bir bez ile silinerek temizlenir. Aralık ayarı gerekiyorsa yapılır. Eğer elektrot uçlarında mazotlu bez ile çıkmayan bir katmanlaşma olmuşsa zımpara ile temizlenerek giderilir.

f-  Türbülatör günlük olarak kontrol edilerek üzerinde oluşabilecek zift mazot ile veya bir kazıyıcı metal parçası ile temizlenip ayarlanır.

g- Brülör yılda bir kez ehil bir teknisyene kontrol ettirilip gerekli bakım ve ayarları yaptırılmalıdır.

 

Brülörlerde Olabilecek Arızalar ve Çözüm Yolları

 

         Zamanında periyodik bakımları yapılmış uygun yakıt kullanılan brülörlerin arızaları büyük ölçüde azaltılmış olacaktır. Yine de brülörlerde bazı arızalarla karşılaşmak mümkündür. Bu arızalar ve çözüm önerileri şunlardır :

 

1- Brülör anahtarı açılmış motor çalışmıyorsa :

 

a- Brülör arızaya geçmiş olabilir. Bu durumda reset düğmesine basınız.

b- Kazan gerekli basınç veya sıcaklığa ulaşmış, brülör otomatik yapmış olabilir. Sıcaklık veya basıncı kontrol ediniz.

c- Tabloya gerekli üç faz gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.

d- Brülör kumanda beyni arızalı olabilir. Sağlam bir beyin takılarak denenmelidir.

e- Yakıt ısıtıcısı ve termostatları kontrol edilmelidir. Isıtıcı ayarların uygunluğu görülmelidir.

 

2- Brülör çalışıyor fakat hemen arızaya geçiyorsa :

 

a- Yakıt yeterince ısınmamış olabilir. Yakıt sıcaklığını kontrol ediniz.

b- Pompa yeterli basınçta yakıt basmıyordur. Yakıt vanalarını, süzgeçleri kontrol ediniz.

c- Yakıt püskürtme memesi kirlenmiş olabilir.

d- Fotosel ışığı iyi görmüyordur. Fotoseli temizleyiniz.

e- Yakıt pompası hava emiyordur. Kontrol ediniz.

f-  Beyin arızalı olabilir. Kontrol ediniz.

g- Selenoid vana yayı gevşemiştir. Selenoid vanayı kontrol ediniz.

h- Hava ayarı gerekenden çok fazladır. Ayarlayınız.

 

3- Yakıt geliyor fakat ateşleme olmuyorsa :

 

a- Memeye pislik gelmiş olabilir. Temizleyiniz.

b- Meme açısı yanlış seçilmiş olabilir.

c- Hava ayarı çok yüksektir. Ayarlayınız.

d- Elektrot ayarı yanlıştır. Kontrol ediniz.

e- Ateşleme trafosu yanıktır veya bağlantıları çözülmüştür. Kontrol ediniz.

f-  Beyin ile ateşleme trafosu arasındaki bağlantı çözülmüştür. Kontrol edilmelidir.

g- Yakıtta su vardır. Suyu boşaltınız.

 

4- Kazan fazla kurum yapıyorsa :

 

a- Yakıt miktarı fazladır. Memeyi küçültünüz.

b- Meme eskimiş veya kirlenmiştir. Kontrol ediniz.

c- Yanma için gerekli oksijen azdır. Kazan dairesini havalandırınız.

d- Hava fanı kanalları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.

e- Meme turbulatör dış yüzeyinden uzaktır. Ayarlayınız.

f-  Kazan sık sık otomatik yapıp işletmeden çıkıyordur. Memeyi küçültünüz.

g- Baca çekişi düşüktür. Kontrol ediniz.

 

5- Yakıt sarfiyatı çok fazlalaşmıştır.

 

a- Yanma havası gerekenden az ya da daha çoktur. Kontrol ediniz.

b- Duman boruları ve gaz yolları kirlidir. Temizleyiniz.

c- Meme yanlış seçilmiştir. Brülör markasına, kazan yanma odasına, püskürtme basıncına uygun seçilmelidir.

 

6- Brülör yakıt pompası gürültülü çalışıyorsa :

 

a- Pompa basıncı yüksek olabilir. Kontrol ediniz.

b- Pompa emme hattında hava alıyor olabilir. Kontrol ediniz.

c- Yakıt pompaya yeterli ısıtılmış olarak gelmiyordur. Kontrol ediniz.

 

7- Brülör motoru çalışmıyorsa :

 

a- Motora gerekli üç faz akım gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.

b- Motor yanmış olabilir. Kontrol edilmelidir.

c- Motor rulmanları sarmış olabilir. Kontrol edilmelidir.

 

8- Hava fanında olabilecek arızalar :

 

a- Hava fan kanatları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.

b- Hava fanı dengesiz dönüyordur. Kontrol ediniz. (Balans ayarı yapılmalıdır.)

c- Hava fanı gövdeye sürtüyor olabilir. Kontrol ediniz.

d- Hava fanı kaması düşmüş veya set uskanı gevşemiştir. Kontrol ediniz.

e- Hava fanı kama sıyırmış olabilir. Kontrol ediniz.

f-  Hava fan kanatlarında kırılma olabilir. Kontrol ediniz.

 

KAYNAKLAR

 

1.    BP Türkiye Web Sayfası

2.     Castrol Türkiye Web Sayfası

3.    Shell Türkiye Web Sayfası