BRÜLÖRLÜ TESİSLERİN BAKIMI Tesiste meydana gelebilecek arızaları
önlemek ve tesisin uzun süre arızasız çalışmasını sağlamak üzere belirli
zamanlarda yapılan işlemlere “bakım”
denir. Kazan ve donanımlarının bakımını 3
ana başlık altında toplanabilir:. 1- Kazan dairesi ve boru
hatlarının bakımı 2- Kazan gaz kanalları ve
bacanın bakımı 3- Brülör bakımı 1- Kazan Dairesi ve Boru Hatlarının Bakımı : a- Kazan dairesi daima temiz
ve düzenli bulundurulur. b- Temizleme ve el aletleri
sağlam ve kullanıma uygun olarak her an kullanıma hazır olarak bulundurulur. c- Yakıt, su ve buhar
borulardaki akıntı, sızıntı ve kaçaklar derhal giderilmelidir. d- Aşırı buhar harcamasında
derhal sebebi araştırılıp bir problem var ise çözümlenmelidir. (Kondenstop
arızası, boru hatlarındaki kırılmalar gibi) 2- Kazan Gaz Kanalları ve Bacanın Bakımı : a- Kazanın ocak içi, duman
yolları ve gaz kanalları haftada bir defa özel fırçası ile temizlenir. b- Kazanda olabilecek su
sızıntıları derhal giderilir. c- Ocak içi zaman zaman
kontrol edilerek (kırık, dökük tuğla varsa onarılır) kül kurum yakıt
tortuları temizlenir. d- Baca en az 6 ayda bir
temizlenmelidir. 3- Brülör Bakımı : a- Yakıt tankının su ve tortu
boşaltma vanası her hafta açılarak biriken su ve tortu boşaltılır. b- Yakıt tankı çıkışında
bulunan filtreler her hafta sökülerek mazot ile yıkanarak temizlenmelidir. c- Brülör memesi her hafta
mazot ile yıkanıp temizlenir. Meme deliğini açmak için tel, çivi veya şiş
gibi sert malzemeler kullanılmamalıdır. Bu gibi malzemeler meme püskürtme
konisine zarar vererek memenin iş görmez duruma gelmesine sebep verebilirler. d- Fotosel her hafta kuru ve
temiz bir bez ile silinerek temizlenir. e- Elektrot uçları
(çakmakların uçları) mazota batırılmış temiz bir bez ile silinerek
temizlenir. Aralık ayarı gerekiyorsa yapılır. Eğer elektrot uçlarında mazotlu
bez ile çıkmayan bir katmanlaşma olmuşsa zımpara ile temizlenerek giderilir. f- Türbülatör günlük olarak
kontrol edilerek üzerinde oluşabilecek zift mazot ile veya bir kazıyıcı metal
parçası ile temizlenip ayarlanır. g- Brülör yılda bir kez ehil
bir teknisyene kontrol ettirilip gerekli bakım ve ayarları yaptırılmalıdır. |
Brülörlerde Olabilecek Arızalar ve Çözüm Yolları Zamanında periyodik bakımları
yapılmış uygun yakıt kullanılan brülörlerin arızaları büyük ölçüde azaltılmış
olacaktır. Yine de brülörlerde bazı arızalarla karşılaşmak mümkündür. Bu
arızalar ve çözüm önerileri şunlardır : 1- Brülör anahtarı açılmış
motor çalışmıyorsa : a- Brülör arızaya geçmiş
olabilir. Bu durumda reset düğmesine basınız. b- Kazan gerekli basınç veya
sıcaklığa ulaşmış, brülör otomatik yapmış olabilir. Sıcaklık veya basıncı
kontrol ediniz. c- Tabloya gerekli üç faz
gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir. d- Brülör kumanda beyni
arızalı olabilir. Sağlam bir beyin takılarak denenmelidir. e- Yakıt ısıtıcısı ve
termostatları kontrol edilmelidir. Isıtıcı ayarların uygunluğu görülmelidir. 2- Brülör çalışıyor fakat
hemen arızaya geçiyorsa : a- Yakıt yeterince ısınmamış
olabilir. Yakıt sıcaklığını kontrol ediniz. b- Pompa yeterli basınçta
yakıt basmıyordur. Yakıt vanalarını, süzgeçleri kontrol ediniz. c- Yakıt püskürtme memesi
kirlenmiş olabilir. d- Fotosel ışığı iyi
görmüyordur. Fotoseli temizleyiniz. e- Yakıt pompası hava
emiyordur. Kontrol ediniz. f- Beyin arızalı olabilir.
Kontrol ediniz. g- Selenoid vana yayı
gevşemiştir. Selenoid vanayı kontrol ediniz. h- Hava ayarı gerekenden çok
fazladır. Ayarlayınız. 3- Yakıt geliyor fakat
ateşleme olmuyorsa : a- Memeye pislik gelmiş
olabilir. Temizleyiniz. b- Meme açısı yanlış seçilmiş
olabilir. c- Hava ayarı çok yüksektir.
Ayarlayınız. d- Elektrot ayarı yanlıştır.
Kontrol ediniz. e- Ateşleme trafosu yanıktır
veya bağlantıları çözülmüştür. Kontrol ediniz. f- Beyin ile ateşleme trafosu
arasındaki bağlantı çözülmüştür. Kontrol edilmelidir. g- Yakıtta su vardır. Suyu
boşaltınız. 4- Kazan fazla kurum
yapıyorsa : a- Yakıt miktarı fazladır.
Memeyi küçültünüz. b- Meme eskimiş veya
kirlenmiştir. Kontrol ediniz. c- Yanma için gerekli oksijen
azdır. Kazan dairesini havalandırınız. d- Hava fanı kanalları veya
klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz. e- Meme turbulatör dış
yüzeyinden uzaktır. Ayarlayınız. f- Kazan sık sık otomatik
yapıp işletmeden çıkıyordur. Memeyi küçültünüz. g- Baca çekişi düşüktür.
Kontrol ediniz. |
5- Yakıt sarfiyatı çok
fazlalaşmıştır. a- Yanma havası gerekenden az
ya da daha çoktur. Kontrol ediniz. b- Duman boruları ve gaz
yolları kirlidir. Temizleyiniz. c- Meme yanlış seçilmiştir.
Brülör markasına, kazan yanma odasına, püskürtme basıncına uygun
seçilmelidir. 6- Brülör yakıt pompası
gürültülü çalışıyorsa : a- Pompa basıncı yüksek
olabilir. Kontrol ediniz. b- Pompa emme hattında hava
alıyor olabilir. Kontrol ediniz. c- Yakıt pompaya yeterli
ısıtılmış olarak gelmiyordur. Kontrol ediniz. 7- Brülör motoru çalışmıyorsa
: a- Motora gerekli üç faz akım
gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir. b- Motor yanmış olabilir.
Kontrol edilmelidir. c- Motor rulmanları sarmış
olabilir. Kontrol edilmelidir. 8- Hava fanında olabilecek
arızalar : a- Hava fan kanatları veya
klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz. b- Hava fanı dengesiz
dönüyordur. Kontrol ediniz. (Balans ayarı yapılmalıdır.) c- Hava fanı gövdeye sürtüyor
olabilir. Kontrol ediniz. d- Hava fanı kaması düşmüş
veya set uskanı gevşemiştir. Kontrol ediniz. e- Hava fanı kama sıyırmış
olabilir. Kontrol ediniz. f- Hava fan kanatlarında
kırılma olabilir. Kontrol ediniz. KAYNAKLAR
1.
BP Türkiye Web Sayfası 2.
Castrol Türkiye Web Sayfası 3. Shell Türkiye Web Sayfası |