|
KAZANLAR Yakıtın
kimyasal enerjisini yanma yoluyla ısı enerjisine dönüştüren ve bu ısı
enerjisini taşıyıcı akışkana aktaran makinelere genel olarak “kazanlar” denir. Kazanların verimi
ise yanma sonucu oluşan bu ısı enerjisinin hangi oranda kullanma mahalline
taşınmasına bağlıdır. Biz yanma sonucu oluşan ısı enerjisinden ne kadar
yüksek yararlanırsak o oranda yakıt tüketimimiz düşük, atmosfere attığımız
atık gazlar o kadar az ayrıca kazan için yapacağımız işçilikte o oranda az
olacaktır. Ülkemiz
enerji ihtiyacının çok büyük bir kısmını dışardan döviz ödeyerek
karşılamaktadır. Bu sebeple yakıtın yakılması ile elde edilen ısıdan maksimum
faydanın sağlanması hem ülkemiz hem de çalıştığımız işletme ekonomisi
yönünden çok önemlidir. Unutulmamalıdır ki bir ürün ne kadar ucuza imal edilirse o oranda rekabet şansı
artacaktır. Kazanlarda
yanmanın iyileştirilerek verimin yükseltilmesi çevre korumasını da
sağlayacaktır. İyi bir yanma ile zehirli gaz olan karbonmonoksit çıkışı
önlenmiş olur. Atmosfere is ve kurum atılmaz. Gerektiği kadar yakıt
yakılacağından atmosfere daha fazla atık gaz atılmayacaktır. Bunun için de
yanmanın denetimimiz altında istediğimiz şartlarda oluşması gerekmektedir. Yanma
Yakıtların
oksijen ile tepkimeye girerek ısı ve diğer yanma ürünlerinin oluşmasına “yanma” denir. Biz havanın içindeki
yanma için gerekli olan oksijen ile birlikte yakıt ile karıştırarak yanmayı
gerçekleştiriyoruz. Bu hava miktarının gerekenden az olması, gerekenden çok
olması ya da gerektiği kadar olması yanmanın özelliklerini belirler
dolayısıyla oluşan ısı miktarını ve diğer yanma ürünlerinin cins ve
miktarlarını belirler. Bu nedenle yakıt-hava karışımındaki hava kadar olması
durumuna göre yanma: a)
Az hava ile yanma, b)
Fazla hava ile yanma, c)
Tam yanma olarak isimlendirilir. a) Az Hava İle Yanma Az hava ile
yanmanın en belirgin özelliği lazer gazının çok koyu renkli ve isli
olmasıdır. Ayrıca alev rengi de olması gerekenden daha koyu renktedir. Ayrıca
orsat cihazı (baca gazı analizörü) ile baca gazı çözümlenmesi yapıldığında
fazla miktarda CO (Karbonmonoksit) görülecektir. Bu durumda ısı geçiş
yüzeylerinde is ve kurum birikecek, ısı geçişi zorlaşacaktır. Hem bu nedenle
hem de yaktığımız yakıtın kimyasal enerjisinin tamamını ısıya
çeviremediğimizden dolayı yakıt tüketimimiz artar. Ayrıca zehirli bir gaz olan
CO, gazını ve is ve kurumu bacadan attığımızdan dolayı çevre kirliliğine
neden oluruz. |
|
Bu da
bilindiği gibi hem işletme ekonomisini, hem ülke ekonomisini hem de yaşadığımız
çevre için büyük kayıptır. b) Fazla Hava ile Yanma Fazla hava
ile yanma durumunda alev rengi çok açık ve parlaktır. Baca gazı hemen hemen
gözle görülmez. Bu durumda ocak sıcaklığı düşer. Baca gazı sıcaklığı artar.
Böylece aynı miktardaki buharı elde etmek için daha fazla yakıt yakmak
durumunda kalırız. Daha fazla yakıt yaktığımız için daha fazla baca gazı
atarız. Dolayısıyla çevreyi de gerekenden daha fazla kirletmiş oluruz. Yine
hem işletme ekonomisi yönünden, hem ülke ekonomisi yönünden hem de çevre sağlığı
yönünden olumsuz bir durum ortaya çıkmış oldu. Demek ki az
hava ile yanma da fazla hava ile yanma da aynı şekilde zararlıdır. c) Tam Yanma Tam yanmada
genellikle alev rengi katı ve sıvı yakıtlarda açık sarı – portakal renginde,
gaz yakıtlarda ise mavidir. Yanma
ürünlerinde ve geri kalan kısımlarda yanıcı madde bulunmaz ise yanma tam
yanmadır. Baca gazı içinde CO bulunmamalıdır. Baca gazı içinde CO
(Karbonmonoksit) bulunması hem çevreye zarar verecektir, hem de yakıt
miktarını arttırır. Ayrıca O2
ölçümü ile de yanmanın fazla hava yönünde olup olmadığı araştırılmalıdır. Bunların
dışında baca gazı sıcaklığı da kazan verimi üzerinde direkt rol oynar. Baca
gazı sıcaklığı yakıt cinsi ve yakıt bileşenlerine bağlıdır. Kükürt ve
kükürtlü bileşikler içeren yakıtlarda baca gazı sıcaklığı 180° C altına
düşürülmemelidir. Aksi halde kükürt havanın içindeki oksijen ve hidrojenle
birleşerek sülfürik asit oluşumuna olanak verilmiş olunur. İdeal bir
yanma da baca gazının karbondioksit ve azot gazından oluşması gerekir. Fakat
biz genellikle yanmayı bir miktar fazla hava ile yaparız. Ayrıca
doğalgaz içinde kükürt bulunmadığından baca gazı sıcaklığı 56 °C’ ye kadar
düşürülebilinir. Yakıtın içinde karbon miktarının artması alev
renginin kırmızıya dönmesine, hidrojen miktarının artması ise yanma sonucu
oluşan su miktarının (su buharı) artmasına neden olmaktadır. İyi bir yanma neticesinde baca gazı içinde % 12-13 CO2
bulunmalı, CO miktarı ise mümkün olan en alt seviyeye indirilmelidir. |
|
|