|
||||||||
|
|
|
|
|||||
|
2014-2015 GÜZ DÖNEMİ:
YÜKSEK LİSANS
Matematiksel Bilginin Bilişsel Gelişimi
Bu ders Warwick
Üniversitesi Matematik Eğitimi bölümünde 1999 – 2000 güz döneminde David Tall ve Eddie Gray tarafından verilen ‘Development of
Mathematical Knowledge’ dersinden belirtilen kişilerin izni ile uyarlanmıştır.
Bu derste matematiksel bilginin zihinde oluşumu hakkındaki kuramların anlatımı
hedeflenmektedir. Uzun vadede matematiksel kavramların oluşumu, geometrik,
aritmetik, cebirsel formal matematiksel kavramların
değişik gelişme biçimleri verilecektir. Bu teoriler bize “neden bazı öğrenciler
matematikte daha başarılıdır sorusunu cevaplama yönünde ışık tutacaktır. Konu
başlıkları ve bu derste cevaplanacak sorular şunlardır:
·
Kavramları
nasıl öğreniriz? Kavram tanımı, kavram imajı ve kavram kullanımı ne demektir?
·
Öğrenme
teorilerine genel bir bakış: Yapılandırmacılık ve
sosyal yapılandırmacılık kuramları
·
Matematiksel
anlamanın doğası: Anlamak ne demektir ve nasıl gerçekleşir? Anlama olgusuna
değişik yaklaşımlar nelerdir? (Örümcek ağı metaforu ve
prosedürel – kavramsal anlama ayrımı).
Ön
Okumalar:
Aşağıda derse alt yapı teşkil eden bazı ön okumalar tavsiye edilmiştir. Dersin
ilk 3-4 haftasında bu ön okumaların tamamlanması dersin daha verimli ve faydalı
olması açısından gereklidir.
1. Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya
Matematik Eğitimi. Harf Eğitim
Yayıncılık.
2. Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H.
(2008). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. PegemA:
Ankara.
3. Altun, M.
(2002) Matematik Öğretimi. Alfa Yayınları, Bursa.
Dersin işlenişi:
Vize ve final Sunumları: Her haftanın
konusuna göre belirlenmiş ve yukarda belirtilmiş olan kaynaklar dönem başında
paylaşılacaktır. O haftanın makalelerinden sorumlu olan kişiler makaleye
hazırlanıp derste sunacaklardır. Sunumlarınız sırasında diğer arkadaşlarınıza
uygulamalar yaptırabilirsiniz. Sunan kişi dışındakiler de makaleye hazırlıklı
geleceklerdir ve derse katılım performanları
değerlendirilecektir. Makalelere hazırlanırken öncelikle makaleyi analiz edebilmek
ve makaleye eleştirel bakabilmek önemlidir. Okunan makale/kitap bölümü ile
ilgili üç soru hazırlanacaktır. Bu sorular doğrultusunda bir tartışma ortamı
hedeflenmektedir.
İnternet adresi:
Ödevler elektronik
ortamda sunulacaktır. Ödevler haticeakkoc@yahoo.com adresine
gönderilmelidir.
Sınıf-içi
performans değerlendirme notu: O hafta sunum yapmayan kişiler de o
haftanın makalesini okuyacaklar ve derse katılımları değerlendirilecek ve
sınıf-içi performans değerlendirme notu olarak ele alınacaktır.
Vize
notu:
Vize sunumu
Final
notu:
Final sunumu (%80) + Sınıf-içi performans değerlendirme notu (%20)
Başarı
notu:
Vize (%40) + Final (%60)
DOKTORA
Matematik Eğitimi Felsefesi
Dersin tanıtımı:
Bu dersin amacı
matematik eğitiminin tanımı, amacı ve yöntemini araştırmaktır. Matematik
eğitiminin felsefesi öncelikle matematiğin felsefesi ile yakından ilişkilidir. Matematiğin
felsefesinin nasıl algılandığı ise matematiğin pedagojisinin oluşmasında önemli
bir etkiye sahiptir. Buradan yola çıkarak dersin ilk kısmında matematiğin
felsefesi ikinci kısmında ise matematik eğitiminin felsefesi üzerinde
durulacaktır. Matematiğin doğası nedir?
Matematik nasıl öğrenilir? Matematik neden öğrenilmelidir? Matematik
öğretiminin amacı ne olmalıdır? Ders kapsamında bu sorular üzerinde
durulacaktır.
Dersin işlenişi:
Vize ve Final Sunumları: Her haftanın
konusu aşağıdaki tabloda sunulmuştur. O haftanın okumasından sorumlu olan
kişiler makaleye hazırlanıp derste sunacaklardır. Sunumlarınız sırasında diğer
arkadaşlarınıza uygulamalar yaptırabilirsiniz. Sunmayan kişilerin de okuma
yapıp derse hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir. Derse katılım performansları
değerlendirilecektir. Sunuma hazırlanırken öncelikle makaleyi/kitap bölümünü
analiz edebilmek ve eleştirel bakabilmek önemlidir. Okunan makale/kitap bölümü
ile ilgili üç soru hazırlanacaktır. Bu sorular doğrultusunda bir tartışma
ortamı hedeflenmektedir.
İnternet adresi:
Ödevler elektronik
ortamda sunulacaktır. Ödevler haticeakkoc@yahoo.com adresine
gönderilmelidir.
Sınıf-içi
performans değerlendirme notu: O hafta sunum yapmayan kişiler de o
haftanın makalesini okuyacaklar ve derse katılımları değerlendirilecek ve
sınıf-içi performans değerlendirme notu olarak ele alınacaktır.
Vize
notu:
Vize sunumu
Final
notu:
Final sunumu (%80) + Sınıf-içi performans değerlendirme notu (%20)
Başarı
notu:
Vize (%40) + Final (%60)
KAYNAKÇA
Ön Okuma:
Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific
Revolutions. University
of Chicago Press. (Anahtar kelimeler: Bilim Tarihi,
Bilim Felsefesi)
Kaynak kitap:
Ernest, P. (1991). The Philosophy of Mathematics
Education (Studies in Mathematics Education), London: Farmer Press.