Ana Sayfa | Hakkında | Linkler | Site Rehberi | İletişim |

 

 

 

 

 

OFSET BASKIDA FİLM, KALIP VE BASKININ DENSİTOMETRE İLE KALİTE KONTROLÜ

 

 

Bir baskıcı, baskısını kısa sürede kaliteli ve ekonomik olarak yapabilmelidir. Burada üç unsur; zaman, ekonomi ve kalite birlikte bulunur ve birbirini tamamlar. Zaman ve ekonominin ölçüleri bellidir. Fakat kaliteyi doğrudan ölçebilecek bir yöntem geliştirilememiştir. Ölçülebilecek nitelikteki kalite unsurları çok azdır. Kalite konusunda herkesin düşünce tarzı başkadır. Yani subjektifdir. Bu, insanın kültürüne ve yetiştiği ortama bağlı olarak değişir. Orijinal, müşterinin hedeflediği amaca uygun ve renkte hazırlanmalı ve buna göre gerekli standartlara uygun basılmalıdır.

Kalite; basılmış işin, verilen örneğine veya prova baskısına benzerlik derecesinden anlaşılır. Bu benzerlik derecesi açık, orta, koyu ve zemin renk tonu yoğunluğu, renklerin üst üste oturmaları, netlik, temizlik gibi faktörlerdir. Bu sonuçları elde etmek için baskı sırasında kalite kontrol üç aşamalı yapılır :

1-      Baskı ustasının tecrübesi ile görerek,

2-      Baskı kontrol şeritleri ile ve görerek,

3-      Baskı kontrol şeritleri ve bunların üzerinde tanımlanmış alanlardan densitometre ile ölçüm yaparak.

Baskıcı, bu sayede elde ettiği kalite seviyesini ilk baskıdan son baskıya kadar, zemin ton yoğunluğu ve nokta şişme standartlarına dikkat ederek, kontrollü bir şekilde devam ettirebilir.

Bu yazıda, filmden baskı kalıbına, baskı kalıbından kağıda, kalite kontrolün densitometre ile nasıl yapıldığı ve uyulması gereken kriterler anlatılacaktır.

GİRİŞ

Ofset baskı kalıplarında çinko kalıplar, manuel hassaslaştırılan alüminyum kalıplar, fabrikasyon emülsiyonlu kalıplar, silikon kauçuk yüzeyli susuz ofset kalıpları ve dijital kalıplara doğru teknolojik bir gelişme olmuştur. Bu kalıplar baskıya normal filmli pozlandırma yöntemiyle hazırlandığı gibi filmsiz dijital pozlandırma yöntemiyle de hazırlanmaktadır. Günümüzde Türkiye’de yaygın olarak film ile pozlandırılan fabrikasyon emülsiyonlu ofset baskı kalıpları kullanılmaktadır. Bu yazıda, densitometreyle kalite kontrol aşamaları anlatılırken fabrikasyon emülsiyonlu ofset baskı kalıpları ve bu kalıplarla yapılan baskılar anlatılacaktır.

Film, kalıp ve baskının kalite kontrolü, çeşitli firmaların hazırladığı doğru olarak hazırlanmış alanlara sahip (Zemin ton, Tram ton, Çiftleme-kayma, Trapping, vb.) kalıp ve baskı kontrol şeritleri üzerinden yapılır.

AMAÇ

Ofset baskı yöntemiyle çoğaltılacak olan karton ambalaj, dergi, kitap, afiş gibi baskı ürünlerini hedeflenen amaca uygun kalitede çoğaltmaktır. Hedeflenen kalite her zaman, basılması için onay verilmiş prova baskı kalitesini veya rengi doğru kabul edilen dia kalitesini, renk ve ton geçişleri olarak aynen veya çok yakın olarak kağıt karton gibi baskı materyali üzerine basmaktır. Bu da, kalıp ve baskı kontrol şeritleri yardımıyla, kabul edilen standart değerleri baz alarak densitometrik kontrollerle gerçekleştirilebilir. Kaliteli baskıyı elde edebilmek için gerekli ideal koşullar, yöntemler, cihazlar ve kabul edilen standartlar anlatılmaya çalışılacaktır.

 

 

1-FİLMDE KALİTE KONTROL:

Ofset baskı için hazırlanan filmler (Tire pozitif, Tire negatif, Tramlı pozitif, Tramlı negatif) aşağıdaki ideal özellikleri taşımalıdır. Kalıp kopyasında kullanılan bu filmlerdeki, basması istenen yerlerin ışığa duyarlı baskı kalıbına, pozlandırma sırasında kabul edilen standart değerlerde, aktarılabilmesi için aşağıdaki ideal özellikleri taşımalıdır. İdeal özelliklerdeki her noksanlık, baskı kalıbına transferde ve dolayısıyla baskı kalitesinde olumsuz etkiler yapar.(5)

1-            Filmlerdeki siyah olan yerler, pozlandırma sırasında ışığı geçirmeyecek özellikte tam siyah, 3,50-5 densite (yoğunluk) değerinde olmalıdır. Beyaz olan yerler ise pozlandırma sırasında ışığı kırmayacak özellikte şeffaf, en fazla 0,05 densite değerinde olmalıdır.

2-            Ton geçiş detayları çok olan bir reprodüksiyon orijinalinin basımı için hazırlanan renkayrım veya tek renk tramlı filmin en açık yerinde %2-3, en koyu yerinde ise %97-98 tram ton değerinde nokta bulunmalıdır. Bu noktaların da ışık geçirmeyecek özellikte olabilmeleri için filmin zemin ton değeri 4 densitenin üstünde olmalıdır.

3-            Filmlerdeki yazı, çizgi ve nokta kenarları keskin hatlı olmalıdır. Kenarlarda pürüz ve girinti, çıkıntı olmamalıdır.

4-            Kopya işleminde kullanılan bütün filmlerin emülsiyonlu yüzeylerinde görüntü ters olmalıdır. Böylelikle filmin emülsiyonlu yüzü ile baskı kalıbının emülsiyonlu yüzünü birbirine çakıştırarak, iyi bir vakum ile film kalınlığındaki ışık dağılımlarını önleyerek kalıpta standartlara uygun düz bir görüntü elde edilir.

5-            Filmlerdeki tram sıklığı, aşağıdaki kriterlere uygun olarak seçilmiş olmalıdır.

­*       Baskı yapılacak malzemenin (Kağıt, karton vb.) yüzey yapısı, Yüzeyinin düzgün, pürüzlü, grenli ya da kuşelenmiş olmasına göre.

*       Kalıbın türü, gren yapısı ve emülsiyon duyarlılığı (Fabrikasyon hassaslaştırılmış kalıp, manuel hassaslaştırılmış kalıp, silikon yüzeyli susuz ofset baskı kalıbı.)

*       Blanket türü (Havalı-Konvansiyonel)

*       Makinenin nemlendirme düzeneği (Alkollü-Konvansiyonel)

*       Makinenin yeniliği ve ayarlanabilir oluşu.

Bir işin yüksek tram sıklığı ile basılabilmesi için aşağıdaki özellikler olmalıdır :

·           Kuşelenmiş düzgün yüzeyli baskı malzemesi olmalıdır.

·           Fabrikasyon emülsiyonlu veya susuz ofset baskı kalıpları kullanılmalıdır.

·           Baskı makinesi alkol nemlendirme düzeneğine sahip olmalıdır. (Susuz ofset kalıpları için su düzeneği yoktur.)

·           Boyama gücü yüksek olan verimli mürekkepler kullanılmalıdır.

·           İnce tramlı hassas işleri basabilecek havalı blanketler kullanılmalıdır.

·           Baskı makinesi yeni ve ayarlanabilir olmalıdır. Merdane sayısının fazla olması, ince bir mürekkep film tabakası elde edilmesini sağlar.

·           Merdane çapları makinenin standart değerlerinde olmalıdır.Merdaneler sert ve aşınmış olmamalıdır.

·           Baskı ortamında sıcaklık 18-22 °C, nem oranı % 65 değerinde olmalıdır. Kalıbı kurutacak hava sirkülasyonu olmamalıdır.

·           Makine ustasının, kalifiye ve tecrübeli olması gerekir.

 

2-KALIPTA KALİTE KONTROL:

Ofset baskıda son zamanlarda en çok elektrokimyasal yöntemlerle grenlenmiş ve fabrikasyon olarak ışığa duyarlı hale getirilmiş baskı kalıpları kullanılmaktadır. Kalıp emülsiyonları 350 - 450 nm. ışığa duyarlıdır. Kalıpların pozlandırma işleminin yapıldığı kopya cihazlarındaki ışık kaynaklarının spektral ışımaları da 350 - 450 nm. nokta ışık kaynaklı metal halojen (U.V.) lambalar olmalıdır. Pozlandırma cihazı ve kalıp pozlandırma atelyesi aşağıdaki özellikleri taşımalıdır: (1,2)

Pozlandırma cihazında aranan ideal özellikler:

-          Lamba U.V. ışık veren türde olmalı

-          Elektrik akım değişimine karşı zaman ayarlayıcı fotoselli poz sistemi olmalı

-          Çok iyi vakum düzeneği olmalı

-          Difüzyon poz sistemi olmalı

-          Işık kaynağı ile kalıp arasındaki mesafe en az pozlandırılan kalıbın diyagoneli kadar olmalıdır.

Kalıp pozlandırma atelyesinde aranan ideal durum:

-          Direkt gün ışığı almamalı.

-          Çalışma ortam rengi U.V. ışığı içermeyen renkte olmalı (örn. Turuncu ve tonları)

-          Duvar rengi de U.V. ışığı emen renkte olmalı.(örn. Turuncu ve tonları)

-          Ortam temiz olmalı, toz tutmamalı ve ısısal koşulları normal olmalı (18-24°C, nem %60)

-          Kalıp banyo makinesi kullanılan banyoya uygun ısıya ayarlanabilen termostat düzeneğine sahip olmalı.

 

Dalga  Boyu (nm)

 

Bir metal halojen U.V. lambanın spektral ışık şiddeti.

 

Fabrikasyon emülsiyonlu pozitif ofset baskı         

kalıbının spektral ışık duyarlılığı.350-450 nm

 

 

 

 

Nispi

Enerji

 
Şekil 1:  Pozlandırma cihazında kullanılan lambalar ve fabrikasyon emülsiyonlu pozitif baskı  kalıbının ışık duyarlılığı. (1)

FİLMDEN KALIBA TON DEĞER NAKLİ

Filmden kalıba nokta naklinin kontrolü doğru hazırlanmış orijinal UGRA 82 kalıp kontrol şeritleri gibi skalalarla yapılır. Bu skalalar üzerindeki 4,5 mm çapında ve 4 mm ile 70 mm arasında değişik kalınlıkta pozitif ve negatif çizgiler vardır. Bu skala ile kalıba aralarında 1.41 kat fark olan kademeli poz verilerek, kalıbın çözünürlüğü ve ideal poz aralığı bulunur. Bu poz aralığına göre de noktanın değişimleri kontrol edilir (Tablo 1-6). İdeal hazırlanmış pozitif tramlı bir film, ideal nokta ışık kaynaklı bir pozlandırma cihazında film emülsiyonu ile kalıp emülsiyonu çakıştırılarak, iyi bir vakum ile aynı ölçülerde % 100 olarak pozlandırılır. Kalıbın düzgün satıhlı olmayıp 1-2 mikron derinliğinde grenli (pürüzlü) olması nedeniyle filmden % 100 olarak geçen ışık bu grenlerde ve kalıp emülsiyonunda kırılarak alt ışınım olayı meydana gelir. Böylelikle filme göre daha fazla alan pozlanmış olur. (4,5)

Pozitif emülsiyonlu ofset baskı kalıplarında poz gören yerler banyo işleminde atılıp baskı yapmayacağından dolayı da noktalar kalıba zayıflayarak geçmiş olur. ( Poz görmeyen yerler baskı yapar. ) İdeal kabul edilen pozlandırma sonucu: Filmdeki %40’lık noktalar kalıp emülsiyonunun rezülasyonuna bağlı olarak kalıba yaklaşık %37-38 , %80’lik tram delikleri ise %78-79 gibi filme göre zayıflayarak ( küçülerek ) geçerler. Buna bağlı olarak basılacak işte bir açıklık söz konusudur. (Şekil-2) (4,5)

Negatif emülsiyonlu ofset kalıplarında ise poz gören yerler baskı yaptığından dolayı ( Poz görmeyen yerler banyo işleminde atılır ) kalıba şişerek geçer. Filmdeki %40’lık noktalar kalıp emülsiyonunun çözünürlüğüne bağlı olarak kalıba %42-43, %80’lik tram delikleri ise %81-82 gibi filme göre şişerek büyüyerek geçerler. Buna bağlı olarak basılacak iş biraz daha yoğun çıkar. (Şekil-3)

Film

 

Kalıp emülsiyonu

 

Kalıp emülsiyonu

 

Baskı kalıbı

 

Film

 

Pozitif Kopya

 

Tram noktası

 

Tram deliği

 

Altışınıma uğramış kenar bölgesi

 
 

 

Şekil-2: Pozitif kalıplarda filmdeki bir tram noktası ve bir tram deliğinin pozlandırma   sonucu alt ışınım etkisiyle zayıflaması (1)

Negatif Kopya

 

Tram deliği

 

Tram noktası

 

Film

 

Film

 

Baskı kalıbı

 

Kalıp emülsiyonu

 

Kalıp emülsiyonu

 

Altışınıma uğramış kenar bölgesi

 

 


Şekil-3:  Negatif kalıplarda filmdeki bir tram noktası ve bir tram deliğinin pozlandırma     sonucu alt ışınım etkisiyle şişmesi (1)

Kalıp emülsiyonunun rezülasyonlarına (çözünürlüklerine) bağlı olarak negatif ve pozitif emülsiyonlu kalıpların pozlandırma ve banyo işlemleri sonucu alt ışınım etkisiyle ideal kabul edilen nokta değişimleri aşağıda Tablo 1-6 da standart alanlar olarak gösterilmiştir. Örneğin çözünürlüğü 5-8 mikron arası olan pozitif emülsiyonlu bir kalıba UGRA 82 kalıp kontrol şeridi ile 12-15 mikronluk çizgileri elde eden poz süresi aralığı kadar poz verilmelidir. Bu kalıplarda tablo 2 deki standart alanda görüldüğü gibi %10’luk nokta %8-8.5 , %40’lık nokta %36-37.5 , %80’lik nokta ise %77.5-78.5 değerinde kalıba geçer. Pozlandırma cihazı nokta ışık kaynaklı değil de dağınık ışık yayıyor ise noktalardaki zayıflama daha çok olur. (3,4)

Nokta ışık kaynaklı pozlandırma cihazlarında, film kenarlarını ve film üzerindeki parmak ve bant izlerini yok etmek için difüzyon ( dağınık ) ışık veren poz sistemi de olmalıdır. Difüzyon pozu, gerekli durumlarda ana poza ilave olarak verilir. (3,4)

 

Tablo - 1 : Pozitif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

 

Tablo - 4 : Negatif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

                  ( Rezülasyon 5 mm ye kadar ) (4)

 

                  ( Rezülasyon 7 mm ye kadar )

 

 

 

 

 

 

Film Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

 

 

 

 

 

% 90 lık

% 60 lık

% 20 lik

Pozitif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

Negatif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

 

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

4 mm

% 10.0

% 40.0

% 80.0

 

4 mm

% 10.0

% 40.0

% 80.0

6 mm

% 9.5

% 39.0

% 79.0

 

6 mm

% 11.0

% 42.5

% 81.0

8 mm

% 9.0

% 38.0

% 78.0

 

8 mm

% 11.5

% 44.0

% 82.0

10 mm

% 8.5

% 37.0

% 77.5

 

10 mm

% 12.5

% 45.0

% 82.5

12 mm

% 8.0

% 36.0

% 77.0

 

12 mm

% 13.0

% 46.0

% 83.0

15 mm

% 7.5

% 35.0

% 76.0

 

15 mm

% 14.0

% 47.5

% 84.0

20 mm

% 6.0

% 33.5

% 74.5

 

20 mm

% 15.5

% 49.0

% 85.5

25 mm

% 5.0

% 32.0

% 73.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Standart Alan :

 

 

 

Standart Alan :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tablo - 2 : Pozitif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

 

Tablo - 5 : Negatif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

                  ( Rezülasyon 5 mm - 8 mm ye kadar )

 

                  ( Rezülasyon 7 mm - 9 mm ye kadar )

 

 

 

 

 

 

Film Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

 

 

 

 

 

% 90 lık

% 60 lık

% 20 lik

Pozitif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

Negatif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

 

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

6 mm

% 10.0

% 40.0

% 80.0

 

8 mm

% 11.0

% 41.5

% 81.5

8 mm

% 9.5

% 39.5

% 79.5

 

10 mm

% 11.5

%43.0

% 82.0

10 mm

% 9.0

% 38.5

% 79.0

 

12 mm

% 12.0

% 44.5

% 82.5

12 mm

% 8.5

% 37.5

% 78.5

 

15 mm

% 13.0

% 46.0

% 83.5

15 mm

% 8.0

% 36.0

% 77.5

 

20 mm

% 14.5

% 47.5

% 85.0

20 mm

% 7.0

% 34.5

% 76.0

 

25 mm

% 15.0

% 49.0

% 86.0

25 mm

% 6.0

% 33.0

% 74.5

 

30 mm

% 15.5

% 50.0

% 86.5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Standart Alan :

 

 

 

Standart Alan :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tablo - 3 : Pozitif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

 

Tablo - 6 : Negatif Emülsiyonlu Kalıplar için Kopya Tablosu.

                  ( Rezülasyon 8 mm - 12 mm ye kadar )

 

                  ( Rezülasyon 9 mm - 11 mm ye kadar )

 

 

 

 

 

 

Film Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

 

 

 

 

 

% 90 lık

% 60 lık

% 20 lik

Pozitif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

 

Negatif

Kalıp Üzerindeki Tram Noktalarının Ton Değeri

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

 

Çizgiler

% 10 luk

% 40 lık

% 80 lik

10 mm

% 10.0

% 40.0

% 80.0

 

10 mm

% 11.0

% 41.5

% 81.0

12 mm

% 9.5

% 38.5

% 79.5

 

12 mm

% 11.5

% 43.0

% 81.5

15 mm

% 8.5

% 37.0

% 78.5

 

15 mm

% 12.5

% 45.0

% 82.0

20 mm

% 7.5

% 35.5

% 77.0

 

20 mm

% 14.0

% 46.5

% 83.5

25 mm

% 6.5

% 34.5

% 76.5

 

25 mm

% 14.5

% 48.5

% 85.0

30 mm

% 5.5

% 33.0

% 75.0

 

30 mm

% 15.0

% 49.0

% 86.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Standart Alan :

 

 

 

Standart Alan :

 

 

3- BASKIDA  KALİTE KONTROL:

            Ofset Baskı yöntemiyle; yukarıda anlatılan şartlara uygun film ve bu filmden ideal standartlarda hazırlanmış bir kalıp ile çok kaliteli işler basılır. Kalite, iyi bir orijinal (örn. dia) ile başlar ve renkayrım, film, kalıp ve baskı ile devam eder. Aradaki herhangi birinin bozuk olması kaliteyi olumsuz etkiler. (5) Dia’dan scanner, monitör, film ve baskıya kadar tüm kontrollerin sağlıklı yapılabilmesi için renk yönetim sisteminin aynı çatı altında birbirine bağlı olarak kurulmasında fayda vardır.

            Kaliteli baskı; Basılmış işin verilen örneğine veya prova baskısına benzerlik derecesinden anlaşılır. Bu benzerlik derecesi açık, orta, koyu ve zemin ton yoğunluğu gri balans dengesi, renklerin iyi oturması, netlik, temizlik gibi faktörlerdir. İstenen bu sonuçları ve baskının aynı kalitede sürekliliğini kontrol etmek için baskıda kontrol şeritleri kullanılmalıdır. Kontrol şeritleri üzerindeki tanımlanmış alanlardan, göz ve densitometre ile kontrol ve ölçümler yapılarak kaliteli baskı için belirlenen kağıt gruplarına göre tespit edilmiş Tablo-7’deki standartlara uygunluk sağlanmalıdır. (5)

            Baskıcı, bu sağlanan kalite seviyesini ilk baskıdan son baskıya kadar, zemin ton yoğunluğu ve nokta şişme standartlarını her 300 – 500 baskıda bir denetleyerek kontrollü bir şekilde yapmalıdır.

Ofset baskıda ideal hazırlanmış filmlerden doğru hazırlanan kontrol şeritli kalıplar ile baskı işlemi sırasında densitometreyle kalite kontrolde işlem basamakları ve dikkat edilecek kurallar: (5)

            1. Makinede basılacak işe ve kullanılacak mürekkeplerin trappinglerine göre renk sırası seçilir. Baskı şartlarına bağlı olarak trappingi iyi mürekkepten baskıya başlanmalıdır.

            2. Makinede, göz kontrolü ile temiz ve ayarlı baskıya geçildikten sonra temiz bir baskılı kağıt alınarak baskı kontrol şeritleri üzerindeki çiftleme-kayma alanından, baskıda çiftleme-kayma olup olmadığı kontrol edilir. Kontrol şeridinde üç değişik açıdaki (0º, 45º, 90º) yan yana aynı kalınlıklardaki çizgilerden oluşan alanların, ton değerleri yaklaşık birbirine yakın olmalıdır. Ton değerlerinde aşırı farklılık varsa, baskıya devam etmeyip bu sorunun giderilmesi gerekir. Aksi takdirde nokta büyümeleri sağlıklı ölçülemez. Çiftleme-kaymaya: Blanketin iyi gerilmemesi veya baskıda uzaması, kalıp ve blanket altlıklarının makine standartlarına uygun beslenmemesi, fazla forsa ile baskı, kağıt tutucu makasların, tutma basınç ayarsızlığı, mürekkebin yapışkan oluşu, makine kazan dişlilerinin bakımsız ve aşınmış olması gibi nedenlerden kaynaklanabilir. Kontrol şeritleri üzerinden gri balans dengesi de kontrol edilmelidir.

            3. Çiftleme-kaymadan arındırılmış baskıda, ilgili kontrol şeridi üzerinden, tüm renklerin zemin ton densitesi ve nokta şişmeleri ölçülür ve kağıt gruplarına göre belirlenmiş olan zemin ve nokta şişme standartları ile (Örn. ISO 12647-2) karşılaştırılır (Tablo-7). Baskı sonucu standartların çok üzerinde veya altındaysa mürekkep ve forsa ayarlarıyla dengeye getirilir. (Matbaalar deneyimleriyle mürekkep ve kağıt gruplarına göre bu standartların ışığında kendi standartlarını belirleyebilir.) Örneğin, parlak kuşe kağıda baskı sonucu cyan renk için aranan standart: Zemin ton densitesi 1.55, filmdeki %40’lık noktadaki şişme %16 ±4, filmdeki %80’lik noktadaki şişme ise %12 ±3 gibi olmalıdır. (5)

 

Tablo-7. ISO 12647-2'ye göre  baskıda zemin ton densiteleri ve nokta şişme değerleri (6)

                                                                                                                                      

Densitometre

Renk

Zemin Ton

Yoğunluğu

Nokta

şişmesi % 40

Tol. %

Nokta

şişmesi % 80

Tol. %

Parlaklığı yüksek

kağıt

Cyan

1.55

16

±4

12

±3

Magenta

1.50

16

±4

12

±3

Sarı

1.45

16

±4

12

±3

Siyah

1.85

19

±4

13

±3

Kuşelenmiş mat

kağıt

(Mat kuşe)

Cyan

1.45

16

±4

12

±3

Magenta

1.40

16

±4

12

±3

Sarı

1.25

16

±4

12

±3

Siyah

1.75

19

±4

13

±3

Kuşelenmemiş

kağıt

Cyan

1.00

22

±4

14

±3

Magenta

0.95

22

±4

14

±3

Sarı

0.95

22

±4

14

±3

Siyah

1.25

25

±4

14

±3

Baskıda çiftleme-kaymanın kalite üzerindeki olumsuz etkileri

Ofset baskıda çiftleme-kaymanın çok önemli olduğu daha önce de vurgulanmıştı. Aşağıda X-Rite firmasının deney amacıyla bastığı çiftleme-kayma olan ve çiftleme-kayma olmayan iki farklı baskı örneğini incelenip zemin ton ve nokta şişme değerleri grafiklerle gösterilmiştir.(Grafik-1) Her iki baskı örneğinde de; makine, kalıp, kağıt, mürekkep, renk sırası, nemlendirme suyu aynıdır. Bu örnek baskılar çıplak gözle incelendiğinde, çiftleme kayma olan örnek baskı diğerine göre çok daha koyu ve detaysız görülmektedir. Hata özellikle sarı ve magenta renklerde aşırı mürekkep fazlalığından kaynaklanıyor imajı vermektedir. Bu baskılar densitometreyle incelendiğinde ise her iki örnek baskının mürekkep zemin ton yoğunlukları yaklaşık aynı olduğu görülmektedir. Hata çiftleme-kaymadan kaynaklanmaktadır. Çiftleme kaymanın nedenleri, Baskıda Kalite Kontrol 2. maddede anlatılmıştır.


Grafik 1: Nokta şişmesinin grafikle gösterilmesi

      Çiftleme-kayma olmayan baskı örneği grafikleri        Çiftleme-kayma olan baskı örneği grafikleri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ÖNERİLER

Ofset baskı yönteminde kaliteye; kağıt, film, baskı kalıbı, mürekkep, blanket, nemlendirme türü, nemlendirme suyu gibi faktörler etki eder. Bu tür faktörler basılacak olan işe uygun seçilmelidir. Kaliteli bir baskı sonucu elde etmek ve kaliteyi kontrol altında tutabilmek için; film, kalıp ve baskıda aranan ideal durum ve doğruluğu kabul edilen standartların bilinmesi gerekir. Bu standartlar genellikle doğru hazırlanmış kontrol şeritleri ve densitometreler ile sağlanmalıdır. Matbaalar basılması istenen filmi kontrol ederek işe başlamalıdır.

Kalıba pozlandırma işlemlerinde kalıp kontrol skalaları kullanılmalı ve banyo işlemleri sonrası skala üzerinden densitometre ile ölçümler yapılarak standartlar ile karşılaştırılmalıdır. Hazırlanan 4 renk kalıbın da aynı kalite ve standartta doğruluğu sağlanmalıdır. Kalitedeki olumsuzluklar skala üzerinden net olarak tespit edilmeli ve olumsuzluklar giderilmelidir. Baskıda doğru hazırlanmış kalıptaki noktalar, tekrar skala üzerinden kontrol edilerek olumsuzluklar giderilip kağıda standartlar çerçevesinde aktarılmalıdır. Kağıtta baskı kontrol şeridi koymaya uygun yer olduğunda muhakkak kontrol şeridi kullanmalı ve densitometre ile de ölçümler yapılmalıdır.

Matbaacılara; baskı kalitelerini yükseltebilmeleri ve tüm baskıları aynı kalitede sürdürebilmeleri için, film, kalıp ve baskıda kontrol şeritleri kullanmalarını ve densitometre ile, belirlenen standartlara uygunluk kontrolü yapmalarını öneririz.

 

REFERANSLAR

[1]        WERNER, G. : Standardisierter Mehrfarben-Offsetdruck, Polygraph Verlag Gmbh. Frankfurt am Main, 1982    

[2]        PİETZSCH, R. – DOLEZALAK, F. : Druckformherstellung Offset,   Polygraph Verlag Gmbh Frankfurt am Main, 1990

[3]        FİSCHER, P.K. : Wege zur Standardisierung des offsetdrucks BASF Farben + Fasern Ges.m.b.H. , Wien

[4]        Fogra praxis report Nr.34 : Fogra-PMS-I und UGRA-Offset-Testkeil 1982,

            Anleitung zum Gebraugh, München,1990

[5]        ÜNAL, H. : Ofset Baskıda Kaliteye  Etkiyen Faktörler ve Bunların Optimizasyonu, Doktora tezi, İstanbul,1994  

[6]        Solid-tone densities and dot gain values according to ISO 12647-2  (1996)