TANZİMAT DÖNEMİNDE EĞİTİMİN

HUKUKÎ VE KURUMSAL YAPISI

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                              Yard. Doç. Dr. Etem Levent

 
 

Tanzimat dönemi, Sultan Abdülmecid zamanında, sadrazam Mustafa Reşit Paşanın ısrarlı mücadeleleri sonucunda hazırlanıp ve gene kendisi tarafından 3 Kasım 1839 günü okunan “Tanzimat Fermanı (Gülhane Hatt-ı Hümayûnu)” ile başlayıp, I. Meşrutiyet’in ilânına (1876) kadar süren dönemi kapsamaktadır.

Tanzimat Fermanı ilân edildiği şartlar içerisinde ele alındığı zaman, genel olarak devletin idarî, malî, adlî gibi çeşitli yönlerde ve kurumlarında yapılması gerekli görülen yenilik hareketlerini ifade eder. Ancak yapılması düşünülen ıslahatlar, çok azınlıkta kalan bürokratların dışında, halkın genel kabulünü görmemiştir.

Bunun başlıca sebebi olarak, Tanzimat Fermanı’nın sosyal yapının gelişmesi sonucu ortaya çıkan veya daha açık bir ifadeyle, millî tepkinin bir ürünü olmaktan çok, dış tesirlerin telkin ve tavsiye ettiği bir ıslahat teşebbüsü olmasından (Hazır,1991:230) kaynaklandığı gösterilmektedir.

Tanzimat Fermanında, eğitimle ilgili bir kelimeye dahi yer verilmemiştir. Ancak devlet adamları, eğitimin önemini kavramışlar, bunu uygulamada da göstermişlerdir. Ahmet Cevdet Paşa’nın belirttiğine göre, Reşit Paşa ve arkadaşlarının amacı, örgün ve yaygın eğitim yoluyla, başka bir deyişle okullar açarak ve halk eğitimini gerçekleştirerek, Devleti Avrupa’nın yeni Usûllerine göre tanzim etmekti (Akyüz,1991:389).

Ülkemizde çeşitli kademelerdeki eğitim kurumlarının geliştirilmesiyle ilgili çalışmalar ve kültür faaliyetlerinin daha iyi bir şekilde düzenlenmesi ve yürütülmesi, 1857 yılında Maârif Nezareti’nin kurulmasıyla başlamıştır.

 Bu Nezaret’in merkez teşkilâtı ile bağlı kuruluşların işleyiş düzenini sağlayan kanunlar, irade-i seniyyeler, nizamnameler, kararnameler, yönetmelikler ve programların önemli bir kısmı, yine bu dönemde hazırlanmış ve yürürlüğe konmuştur (Özalp,1982).

Bu dönemdeki eğitimin hukukî temelleri, şu başlıklar altında ele alınabilir.