|
Örgün Eğitim
Bu dönemde geleneksel eğitim veren
başlıca okullar ve kurumlar şunlardı :
1. Mekteb-i Sıbyan
Mekteb-i Sıbyanlar, 5/6-11/12
yaşları arasındaki kız ve erkek çocukların birlikte öğrenim gördükleri temel
okullardır. Öğrenim, yıllık sınıf sistemine göre değil, başarı seviyesine göre
yapulırdı. Eğitimde disiplin temel bir ilke teşkil ederdi (Akkutay,1984:16).
1869 Nizamnamesi’nde bu okulların
öğretim süresinin 4 yıl olduğu, hafızalığa çalışmak isteyen öğrencilerin, bir
süre daha okulda kalabilecekleri (MUN, mad. 6) ve kızların 6-10, erkeklerin
7-11 yaşları arasında mektebe devamlarının zorunlu olduğu (MUN, mad. 9)
belirtilmiştir (Özalp ve Ataünal,1977:549).
Sıbyan okullarında, çocuklar
parasız okudukları gibi, parasız yer ve içerler, üstelik hem de elbise alırlardı
(Koçer,1987:8). Bu okulların inşaat, tamir ve öğretmen masrafları, ilgili toplum
tarafından karşılanmaktaydı (Özalp ve Ataünal,1977:549).
1869 tarihli Maârif-i Umûmiye
Nizamnamesi’nde “Sıbyan Mektebi” terimi kullanılıyorsa da, bunların
Maârif Nezaretine bağlı olanlarına “İptidâi Mektep”, “Mekteb-i
İptidâi”, “Usûl-i Cedide Mektebi”, bazan da halk arasında “Taş
Mektep” denmektedir. Böylece ilgili Nizammname’ye göre Maârif Nezaretinde
bağlı olan sıbyan okulları “Umumî”, Evkâf-ı Humâyun Nezaretine bağlı
olanları da “Hususî (özel)” şeklinde ikiye ayrıldı. Ancak bu
ayırım, mekteplerin yönetimi bakımındandır, yoksa iki tür mektebin de yapım,
onarım giderleri ile öğretmen maaşlarını, mektebin bulunduğu mahalle ya da köy
topluluğu karşılamaktadır (Akyüz,1982b:109).
2. Medreseler
Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde
medreseler, birer örgün eğitim kurumu olarak, ilk öğretimden yüksek öğretime
kadar, değişik kademe ve dallarda eğitim vermekteydiler (MEGSB,1985:1). Bu
kurumlar, müderrislerin kadro derecesine göre; İbtidâ-i Hâriç, İbtidâ-i
Dâhil, Hareket-i Hâriç, Hareket-i Dâhil, Mûsıla-i Sahn, Sahn-ı Seman, İbtidâ-i
Altmışlı, Hareket-i Altmışlı, Mûsıla-i Süleymaniye, Süleymaniye ve Dâru’l-Hadis
olmak üzere derecelere (medrese) ayrılmışlardı
(Atay,1983:91;Koçer,1987:48).
Osmanlı medreseleri, bir hukuk,
ilâhiyat ve edebiyat öğretimi yapan Fatih’in kurduğu Sah-ı
Seman, diğeri Dâru’l-Hadis, Daru’t-Tıp ve dört adet genel medrese ile
öğretimde bulunan Süleymaniye olmak üzere iki şubeden meydana geliyordu.
Sultan Fatih’in medreseleri
düzenlemesi, daha sonraki dönemeler için örnek olmuş ve klasik Osmanlı
medreselerinin düzeni olmuştur. Bu düzene göre medreseler (Katip
Çelebi’nin derecelendirmesi) (Atay,1983:85):
. 20 Akçeli (Hâşiye-i Tecrid),
. 30 Akçeli (Miftah),
. 40 Akçeli,
. 50 Akçeli (Hâriç),
. 50 Akçeli (Dâhil),
. Sahn,
. Kadı olunan medrese
olmak üzere, yedi kademeye
ayrılmaktadır. Bu yedi kademeye ya da yedi tür medreseye, Hüseyin Atay, “Sınıf
demek daha uygun olur.” demektedir (Atay,1983:98).
Diğer kaynaklarda da, medrese
kademeleri şöyle gösterilmiştir (Atay,1983:87ve 98):
Kademeler |
|
Bugünkü Karşılıkları |
. Hâriç |
20 Akçeli |
İptidâiye/İlkokul |
|
25 |
. Dâhil |
30 Akçeli |
Rüşdiye/Ortaokul |
|
35 Akçeli |
|
40 Akçeli |
|
45 Akçeli |
. Tetimme |
50 Akçeli Hâriç |
İdadî/Lise |
|
50 Akçeli Dâhil |
. Sahn(-ı Seman) |
50 Akçeli |
Üniversite |
Taşköprülüzade’nin okuttuğu
derslerin sınıf ve medreselere göre dağılımından ise medreselerin sekiz
kademeye ayrıldığı anlaşılmaktadır (Atay,1983:100):
Kademeler |
Bugünkü Karşılıkları
(Atay,1983:99) |
. 20 Akçeli
(Hâşiye-i Tecrid) |
. 30 Akçeli
(Miftah) |
Lise |
. 40 Akçeli
(Hâriç) |
. 40 Akçeli
(Dâhil) |
. 50 Akçeli
(Hâriç) |
Üniversite |
. 50 Akçeli
(Dâhil) |
. 50 Akçeli
(Sahn) |
İhtisas |
. 60 Akçeli |
(Doktora) |
Atay, 20, 30 ve 40 Akçeli
medreseleri, bugünkü lise; 40 Akçeli, Hâriç ve Dâhil medreselerini
üniversite seviyesinde ve Sahn ile üstü öğretimini de doktora
derecesinde kabul etmenin daha uygun olacağını söylemekte ve yirmili
medreselerin veya tahsilin, bugünkü ilköğretim (ilkokul+ortaokul)
derecesinde kabul edilmesinin daha doğru olacağını kaydetmektedir
(Atay,1983:100).
Tanzimat döneminde ve öncesinde,
İslâm dini, İslâm hukuku, Edebiyat öğretimi yapan genel medreselerin
yanında, bazı ihtisas medreseleri vardı: Dâru’l-Hadis, Daru’t-Tıp, Dâru’l-Mesnevî,
Dâru’l-Kuzat ve Dâru’l-Kurra gibi (Ergin,1977:140-192).
1853’de kadı nâibi (vekil)
yetiştirmek üzere, Meşihat’a bağlı Muallimhâne-i Nüvvâb açıldı.
1884’den sonra okulun adı, Mekteb-i Nüvvâb, 1910’da da Mekteb-i Kuzât oldu.
Medreselerin
Hâriç/İlkokul)+Dâhil/Ortaokul (İlköğretim),
Tetimme (Orta Öğretim)
ve Sahn(Üniversite) (Atay,1983:87 ve 98)
olarak isimlendirilen kademelerinde çeşitli ders programları uygulanıyordu. Bu
programlarda eğitim seviyesine göre değişen Sarf ve Nahiv
(gramer/dilbilgisi) başta olmak üzere, Tefsir, Hadis, Akaid/Kelâm, Fıkıh, Usul-i
Fıkıh, Mantık, Belâgat gibi dersler yer alıyordu.
KLÂSİK OSMANLI MEDRESESİNDE ÇERÇEVE PROGRAM
Eğitim Kademeleri /
Medreseler |
Okunan Dersler |
İlgili Bilim Dalı |
Kaç Akçeli Olduğu |
1. Hâriç |
a. Fıkıh (metin ve şerhleri) Şerh-ı Ferâiz |
Fıkıh |
20-25 Akçeli |
|
b. Mutavvel |
Belâgat |
|
|
c. Şerh-ı Tevâli’; Şerh-ı Matâli’;
Hâşiye-i Tecrîd |
Akâid/Kelâm |
|
2. Dâhil |
a. Miftah; Şerh-ı Miftah |
Belâgat |
30-45 Akçeli |
|
b. Telvîh, Tavzîh |
Usûl-ı Fıkıh |
|
|
c. Hâşiye-i Tecrîd; Şerh-ı Mevâkıf |
Kelâm |
|
|
d. Sadruşşerî’a |
Fıkıh |
|
|
e. Mesâbih; Meşârık |
Hadis |
|
3. Tetimme |
a. Şerh-ı Şemsiye |
Mantık |
50 Akçeli |
|
b. Şerh-ı Mevâkıf; İsfahânî |
Kelâm |
|
c. Hidâye |
Fıkıh |
|
|
d. Mesâbih, Buhârî |
Hadis |
|
|
e. Telvîh |
Usûl-ı Fıkıh |
|
4. Sahn |
a. Seçmeli Dersler |
|
50 Akçeli |
|
b. Şerh-i Adûd |
Akâid |
|
|
c. Kâdı Beydâvî; Keşsâf |
Tefsir |
|
|
d. Hidâye |
Fıkıh |
|
|
e. Buhârî |
Hadis |
|
|
f. Şerh-ı Mevâkıf |
Kelâm |
60 Akçeli |
|
g. Hidâye; Şerh-ı Ferâiz |
Fıkıh |
|
|
h. Buhârî |
Hadis |
|
|
I. Telvîh |
Usûl-i Fıkıh |
|
Kaynak: Atay,1977:87 ve
99’dan uyarlanmıştır.
“Süleymaniye Sahnı”nda,
Tıb, Tabiiyat, Riyaziye ve Heyet okutulurdu
(Ergin,1977:100).
Sıbyan mektepleri ile
medreselerin finansmanı (inşaat, onarım, öğretmen maaşları vb. giderler),
tamamen vakıf kuruluşlarınca (Akkutay,1984:16) ya da ilgili toplum
tarafından karşılanıyordu.
3. Enderun Mektebi
Osmanlıların büyük bir ilim merkezi
olan Enderun (-ı Hümayûn) Mektebi, Sultan 1. Murat zamanında sarayda kurulmuştu
(Pakalın,1946:538). Okulun amacı, hristiyan teb’adan devşirme Usûlü ile alınan
yetenekli çocukları, gerçek müslüman, iyi ve güvenilir devlet adamı ve asker
yapmak, sanatkâr ruhlu olanların yeteneklerini geliştirmekti. Devşirilen
çocuklar, Acemi Oğlan adı altında, önce Türk aileleri yanına yerleştirilir ve
burada tamamen Türkleştirilirlerdi. Bunlar, daha sonra Acemi Oğlanlar
mekteplerine alınır, orada da askerî eğitimden geçirilirler. Ancak bu askerî
eğitimden önce, diğerleri de yeniçeri ocağına gönderilirlerdi
(Koçer,1987:15-20).
Enderun mektebinde gençler (iç
oğlanlar), Büyük ve Küçük oda, Doğancı Koğuşu, Şerefli Koğuşu, Kiler Koğuşu,
Hazine Odası ve Has Oda olmak üzere, altı eğitim kademesinde, 14 yıl
uygulamalı eğitim görürlerdi (Pakalın,1946:538).
1292/1875 tarihinde Enderun
Mektebi’nin Mekteb-i İbtidâiye’sinde, Kur’an-ı Kerim, Ulûm-ı Dîniyye, Resâil-i
Türkiye ve Ta’lim-i Sülüs dersleri okutmaktaydı.
Mekteb-i İbtidâiye’den sonra yine
branşlara göre eğitim devam ediyordu. Topkapı Sarayı Müzesi arşiv belgesi D
4783/3’e göre Mekteb-i Edebiyye’nin beş yıl olduğu anlaşılmakta ve ilk yıl,
Ulûm-ı Dîniyye, Kavâid-i Türkiye ve Hatt-ı Sülüs ve son yıl da
Edebiyat-ı Türkiye, Farisî, Tarih, İnşâ/Kompozisyon, Hesab, Hendese/Geometri,
Resim, Hatt-ı Sülüs ve Hatt-ı Rik’a dersleri görülüyordu (Akkutay,1984:139-143).
Enderun mektebi, 1850 yılından
sonra, İptidâisiyle birlikte Rüşdiye derecesinde bir mektep haline
getirilmiştir. Daha sonraları bu Rüşdiyeye üç senelik bir özel sınıf ilâve
edilmiş (Ergin,1977:23) ve sonunda bu mekteb, 1909’da kapatılmıştır (Akkutay,1984:19).
Saray içinde bulunan diğer okullar
da Şehzadegân mektebi ile Meşkhane’dir. Şehzadegân mektebi,
şehzadelerin eğitim gördükleri ilköğretim seviyesinde bir okuldu.
|
|