TANZİMAT DÖNEMİNDE

EĞİTİM PROGRAMLARI

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                              Yard. Doç. Dr. Etem Levent

 
 

Tanzimat dönemi öncesinde batı anlayışına göre bir eğitim sistemi kurulurken, önce yüksek okullardan işe başlanmıştır. Bunlar, Mühendishâne-i Bahrî-i Hümayûn, Mühendishâne-i Berr-i Hümayûn, Tıbhâne-i Âmire ve Cerrahhâne-i Ma’mûre ve Mekteb-i Harbiye’dir. Ancak, batı metotları ile çalışan okullar çoğaldıkça, örgün eğitimin alt kademeleri de oluşmuş; böylece yüksek eğitim yapmak amacıyla açılan okullar, zamanla hedeflerini gerçekleştirir duruma gelmişlerdir.

Batılı metotlarla eğitim yapan okulların öğretmen ihtiyacını karşılamak üzere, 1848’de Kemal Efendi’nin öncülüğünde, Darülmuallimîn-i Rüşdî adıyla ilk öğretmen okulu açılmıştır.

Darülmuallimîn-i Rüşdî, rüşdiyelere öğretmen yetiştirmek için açılmıştır. İlkokullara öğretmen yetiştirecek olan ilk öğretmen okullarının başlangıcı sayılabilecek Darülmuallimîn-i Sıbyan da, 1868 yılında Maârif Nâzırı Saffet Paşa zamanında öğretime başlamıştır.

Kızların okuması fikrini 1850’de ilk defa ortaya atan Kemal Efendi olmuştur. Ancak uzun mücadelelerden sonra, bu fikrini 1858’de gerçekleştirerek, ilk İnas (Kız) Rüşdiyelerini kurmuştur.

Tanzimat döneminde, Din Eğitimi  ile Tanzimat Eğitimi, ayrı okullar ve kurumlarca verilmiş ve farklı programlar uygulanmıştır.

Osmanlı döneminde eğitim alanında ilk kurumsal yenileşme hareketi, 1773 yılında başlamıştır. Batılı tarzda eğitim, hem öğretim programlarını, dolayısıyla muhtevayı, hem de öğretim yöntemi ile ders araç ve gereçlerini kapsadığı görülmüştür. O dönemde öğretimde, yeni yöntemin (usûl-i cedide) kullanılması, bazı eğitimci ve yöneticilerin önderliğiyle olmuştur.

Tanzimat döneminde eğitim kademeleri ve bazı okullarındaki öğretim programları şöyleydi: