görüntü BELGELiGi
|
ana
sayfa + ders
belgeligi + H62
|
resim
çözümleme
1
/
2
/ 3
/ 4
/
5 / 6
|
95/96 ders NOTLARI
(ders BELGELiĞi/H62)
|
Paul Gauguin
(1848-1903)
Nesneleri motifleştirmiştir.
"Motif basit bir çizgi, bir işaret değildir"
der. Buradaki motifin arkasında anlamlar yüklüdür.
* Orta çağla, uzak
doğuyla, primitiflerle ilişki kurmuştur.
* Mısırla aynı anlatıma gitmiştir.
* Kadın kavramı vardır; bir kadın portresi değil. Bu bağlamda
motife dönüşür. (son
resimlerinde) Portre
dahi yapsa kimlikleri önemli değil, özel yaşantıları olarak
öne çıkıyor.
* O uygarlığa baktığında hem o dili alıyor, hem tekniğini.
* İzlenimciliğin tuş olayına son
vermekte. (Yüzey ve kontur)
* Gauguin, zemini yüzeye yaklaştırdığı için istediği
rengi (doymuşluğuyla) kullanıyor.
* Objeler birbirini perdeler şeklinde örtüyor. Zeminin yüzeye
yaklaşmasıyla klasik yanılsama bozuluyor.
|
Vincent van Gogh
(1853-1890)
Nesneye kişilik katmıştır,
insanlaştırmıştır.
* İç duygusuyla çevresini araştırmıştır.
* Mekan, figürün iç yapısını anlatmada yardımcı olur.
* Uzak doğu baskı resimlerin yalın etkisindedir. Japon
baskıları gibi, doğrudan ve yoğun bir etkiye sahip olmasını
istiyordu.
* Ölçüt sanatçıyla oluyor ve ben diye başlıyor (ben
böyle görüyorum, ben böyle düşünüyorum....) Bu Alman
ifadeciliğinde de vardır.
* Dış doğa da olsa Van Gogh'a ait bir mekandır; doğanın
kişileştirilmesidir.
* Portresini yaptığı kişinin ruhsal etkisine pek önem
vermiyor, kendisini yansıtıyor.
|
Paul Cezanne
(1839-1906)
Portreler, insanlar
nesnelleşiyor-eşyalaşıyor.
* Bir nesneyi
ayakta tutan taşıyıcı sistem üzerinde yoğunlaşırken nesne ve
genel bileşim yapısı olarak duygusallıktan uzak çok iyi bir
gözlemcidir.
* Kitleyi ve kurguyu geometrik biçimlerle veriyor.
* Hareketsiz olana bakıyor.
* Monet'in sisler içinde dağıttığını Cezanne küpler halinde
kristalize ediyor.
* Renk parlaklığını feda etmeden derinlik elde etme,
derinlik duygusunu feda etmeden düzenli sıralama yolundaki
uğraşta, feda etmeye hazır olduğu şey kenar çizgisinin
geleneksel doğruluğuydu.
* Derine doğru gitmeleri açmakta, geriye doğru genişleyen
bir mekan vermektedir. Cezanne'de kaybolan şeyler yoktur.
Mekan sınırlıdır.
|
D A D A
Batı uygarlığının tümüne ve onların
ürettiği bütün sanatlara karşıdır.
* Bir sanat akımı olmaktan çok o l a y d ı r.
* Dada, burjuva toplumunda kök salmış olan "değişmez"
kültür değerlerinin dokunulmazlığı inancını yıkmak istiyor.
* 1917'de bir dergi çıkarıyorlar. Dada'nın en önemli
etkinliği olmuştur. Yaygınlık kazanmıştır.
* Geçmişle hesaplaşma ve gelenekleri tasfiye, endüstri-çağı
sanatının çıkış noktasıydı. Dada bu temizlik hareketini halk
kesimine indirmiştir.
* Sanatçı artık çok daha fazla bireysel dilini
kullanmaya başladı.
|