|
Okul,
Aile ve Kültür Üçgeni
Sosyal değerler, toplum bireylerini birbirine yaklaştıran, bir arada tutan ve
devamını sağlayan güçlerdir. Sosyal değerler, toplumun duygu ve düşüncelerini
yansıtır. İnsanı insan yapan vasıfları koruyan sosyal değerler, temelde
ahlâkî inanç ve ilkelere dayanır. İyilik,
doğruluk, şefkat, himaye gibi manevî değerlere saygı, ulvî değerlere
bağlılık toplumun temel bağlarıdır (Nirun ve arkadaşları,1986:38 ).
Bütün toplumlarda, hırsızlık, rüşvet, yalan,
iftira, mala-cana tecavüz gibi, ahlâk ve hukuka aykırı eylemler
yasaklanmıştır. Her toplum, kendi manevî yapısını koruyacak kurumlar tesis etmiş
ve bazı mekanizmalar geliştirmiştir. Avrupa’da bu mekanizmaların başında,
kilise bulunmaktadır. Kilise, okul ve aile ile
birlikte bir üçgen oluşturmaktadır. Toplumdaki kurumların bu üçgenin ahengini
bozacak şekilde yapılaşması istenmez. Zaman zaman okul ve ailenin sahip olduğu
değerler karşı karşıya gelseler de, bu değerler çatışmasının toplumu
tehlikeye düşürecek boyuta ulaşmasına izin verilmez. Eğer bu yönde yer yer bazı
tehlikeler görülürse, o zaman ahenk bozulmaya başlamış ve farklı değer
ölçüleri ortaya çıkmış demektir. Bu da teknolojisinin bütün haşmetine
ve kilisenin olağanüstü gayretine rağmen olmuşsa, burada durup düşünmek gerekir.
Acaba insanı buhrana düşüren, strese sokan, akıl almaz çılgınlıklara iten ve
neticede mutsuzluğuna yol açan gerçek sebep nedir?
|
|