|
Sonuç
Tanzimat Fermanı’nda, eğitimle
ilgili bir konuya yer verilmemiştir. Ancak devlet adamları, eğitimin önemini
kavramışlar bunu uygulamada da göstermişlerdir. Reşit Paşa, Ahmet Cevdet Paşa ve
arkadaşlarının amacı, örgün ve yaygın eğitim
alanında, okullar açarak ve halk eğitimini gerçekleştirerek, Devleti
Avrupa’nın yeni usûllerine göre tanzim etmek olmuştur.
Tanzimat
döneminde eğitimle ciddi olarak ilgilenilmesi, 1846 yılında Sultan Abdülmecid’in
bir Hatt-ı Hümayûn’u ile başlamıştır. 1856 tarihli Islahat Fermanı
ile azınlıklar, cemaat olarak okullar açma ve geliştirmeye izinli
sayılmışlardır. Bu dönemde eğitimle ilgili birçok Nizamname yayınlanmıştır.
Ancak bu Nizamnamelerden, eğitim sistemini bir bütünlük içinde ele alan,
Saffet Paşa’nın Maârif Nâzırlığı zamanında, 1869 yılında çıkarılan Maârif-i
Umûmiye Nizamnamesi olmuştur. Bu Nizamname’nin hazırlanmasında Osmanlı
Eğitim Sistemi’nin Batı Ülkeleri örneklerine göre örgütlenmesi esasının
kabul edildiği görülmüştür.
|
|