TANZİMAT DÖNEMİNDE EĞİTİMİN

HUKUKÎ VE KURUMSAL YAPISI

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                              Yard. Doç. Dr. Etem Levent

 
 

Sonuç 

Tanzimat Fermanı’nda, eğitimle ilgili bir konuya yer verilmemiştir. Ancak devlet adamları, eğitimin önemini kavramışlar bunu uygulamada da göstermişlerdir. Reşit Paşa, Ahmet Cevdet Paşa ve arkadaşlarının amacı, örgün ve yaygın eğitim alanında, okullar açarak ve halk eğitimini gerçekleştirerek, Devleti Avrupa’nın yeni usûllerine göre tanzim etmek olmuştur.

Tanzimat döneminde eğitimle ciddi olarak ilgilenilmesi, 1846 yılında Sultan Abdülmecid’in bir Hatt-ı Hümayûn’u ile başlamıştır. 1856 tarihli Islahat Fermanı ile azınlıklar, cemaat olarak okullar açma ve geliştirmeye izinli sayılmışlardır. Bu dönemde eğitimle ilgili birçok Nizamname yayınlanmıştır. Ancak bu Nizamnamelerden, eğitim sistemini bir bütünlük içinde ele alan, Saffet Paşa’nın Maârif Nâzırlığı zamanında, 1869 yılında çıkarılan Maârif-i Umûmiye Nizamnamesi olmuştur. Bu Nizamname’nin hazırlanmasında Osmanlı Eğitim Sistemi’nin Batı Ülkeleri örneklerine göre örgütlenmesi esasının kabul edildiği görülmüştür.