TANZİMAT DÖNEMİNDE EĞİTİMİN

HUKUKÎ VE KURUMSAL YAPISI

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                              Yard. Doç. Dr. Etem Levent

 
 

Maârif-i Umûmiye Nizamnamesi:

1. Mecburi öğretim,

2. Okul türleri ve kademeleri,

3. Öğretim Usûllerinin düzenlenmesi,

4. Öğretmenlerin meslekî itabarları ve terfi şekilleri,

5. Millî Eğitim Merkez Teşkilâtının yeniden düzenlenmesi,

6. Vilayetlerde eğitim dairelerinin kurulması,

7. İmtihanlarla ilgili hükümler ve diplomalar,

8. Bilim kurumlarının çoğaltılması,

9. Eğitim finansmanı için halkın bağışta bulunmasının sağlanması,

gibi belli başlı konular bulunmaktadır. Beş bölümden oluşan ve 198 madde olan Nizamname’nin ikinci ve üçüncü bölümlerinde Nezaret’in Merkez Teşkilâtı ile eğitim kurumlarının düzenlenmesine ve imtihan işlerine yer verilmiştir.

1872 yılında Meclis-i Kebir-i Maârifin ilmi ve idarî daireleri birleştirilmiş ve üye sayısı da bir miktar azaltılmıştır (Özalp ve Ataünal,1977:8-11).