Yard.Doç. Dr. Levent DENİZ



BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ (YL)

Verileceği Bölümler : Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Eğitim Yönetimi ve Denetimi, Müzik Eğitimi, Halk Eğitimi, Özel Eğitim

Verilecegi Seviye ve Dönem : Yüksek lisans, 2008-2009 öğretim yılı

Dersin Tanımı : Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersi, bilimsel bir araştırmanın gerçekleştirilmesinde kullanılacak yöntem ve teknikler üzerinde duran bir derstir. Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersi bilimsel bir araştırmanın yapılmasında izlenmesi gereken yolları bilim ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerine yönelik anlayışı da geliştirerek vermeye çalışan bir derstir. Ders tez inceleme ve sınırlı bilimsel araştırmaların yapılması gibi öğrenci etkinliklerini içerir.

Dersin Amacı : Bu dersi gören öğrenci;

•  Bilimsel araştırma alanında kullanılan terimleri bilir.

•  Bilimin ve bilimsel araştırmanın niteliklerini bilir.

•  Bir bilimsel araştırmanın bölümlerini ve bu bölümlerin araştırma içindeki işlevini bilir.

•  Bilimsel yöntemi ve bilimsel bir araştırmada kullanılan yöntemleri bilir.

•  Kendisine verilen bilimsel bir araştırma raporunu ögrenmiş olduğu bilimsel ölçütlere uygunlugu açısından eleştirir.

•  Bilimsel bir araştırma problemi ortaya koyar ve bu problemi bilimsel yöntemler doğrultusunda çözer.

•  Bilimsel bir araştırmayı, bilimsel rapor yazma kurallarına uygun olarak rapor eder.

Dersin İçeriği : Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersinin içeriği aşağıdaki gibidir.

•  Bilim, bilim sınıflamaları, bilimin nitelikleri, bilimsel yöntemin aşamaları, bilimsel araştırma türleri, bilimsel bir araştırmanın nitelikleri.

•  Bilimsel araştırmada problem ve problem seçiminde dikkate alınacak ölçütler. Bilimsel bir araştırmada amaç, önem, sınırlılıklar, sayıltılar.

•  Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modelleri: Tarama ve deneme modelli araştırmalar.

•  Evren ve örneklem

•  Veriler ve veri toplama yolları: Veri toplama araçlarında (testlerde) geçerlik güvenirlik. Yabancı testlerin uyarlanması çalışmaları.

•  Belgesel Tarama (doküman inceleme/içerik analizi)

•  Anket

•  Tutum ve tutum ölçekleri (Likert Tutum Ölçeği)

•  Gözlem

•  Görüşme

•  Bilimsel araştırmada etik kurallar

•  Türkiye'de bilimsel araştırma faaliyetleri ve üniversiteler

Dersin Yöntemi : Dersi ağırlıklı olarak öğrenci sunumlarından ve projelerinden oluşacak öğrenci merkezli bir ders olarak yürütülecektir.

Dersin Değerlendirilmesi : Dersin değerlendirilmesi ögrencilerin tüm etkinlikleri (konu sunumları/raporları ara sınava %30 oranında, araştırma raporları ya da araştırma önerileri final sınavına %40 olarak etki edecektir), ara ve final sınavı notları dikkate alınarak yapılacaktır.

Yararlanılabilecek Kaynaklar

Alaçam, E. (1995). Bilimsel etkinlik ve yayım. Ankara: Türkiye bilimsel ve araştırma kurumu.

Arikan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma . Ankara: Tutibay.

Arli, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi.

Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi . Ankara.

Aziz, A. (1994). Araştırma yöntemleri, teknikleri ve iletişim . (Genişletilmiş 2.basım). Ankara: Turhan kitabevi.

Bağdatlı, C. (1999). Farklı engramlar kuramına giriş, Bilgi ve Toplum , Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 133-140.

Bahadır, O. (1996). Osmanlılarda bilim . Istanbul: Sarmal.

Balcı, A.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler . (3.baskı). Ankara: Pegem.

Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern araştırmacı. (F. Dilber çev.). (3.basım). TÜBITAK.

Bilhan, S. (1988). Orta Asya bilgin Türk hükümdarlar devletinde eğitim bilim sanat . Ankara: Türk Diyanet Vakfı,.

Büyüköztürk, S. (2001). Deneysel desenler : Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: PegemA,.

Büyüköztürk, S. (2002). Veri analizi Elkitabi: Istatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum . Ankara: PegemA.

Çömlekçi, N. (2003). Deney tasarımı ilke ve teknıkleri . Istanbul: Alfa.

Dinler, Z. (2000). Bilimsel araştırma ve Internet'e bağlı bilgi merkezleri. (Gözden geçirilmiş 2.basım). Bursa: Ekin.

Ekiz, D. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri . İstanbul: Lisans.

Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.

Erdogan, I. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum . Ankara: Erk.

Ergin, D.Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 7, 125-148

Ergin, D.Y. (1994). Örnekleme türleri, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 6, 91-102.

Ergin, D.Y. (1992). Örneklemin temsil ediciliği, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 4, 73-95.

Gjertsen, D. (2000). Bilim ve felsefe . (F. Kurtulmuş çev.). Istanbul: Say.

Goodson, I. F., Sikes, P. (2001). Life history research in educational settings. Open University Press, Buckingham.

Guibenkian Komisyonu. (1998). Sosyal bilimleri açın . (S. Tekeli çev.). (2.Baskı). Istanbul: Metis.

Gürsakal, N. (1999). Yeni bilim, Bilgi ve Toplum , Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 113-132.

Horgan, J. (2003) Bilimin sonu (A. Ergenç, çev.). İstanbul: Gelenek

Hyman, R. (1990) Psikolojik araştırmanın niteliği. (Y. Özakpinar, çev.). Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.

İftar, G. K., Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.

Inam, A. (1999) Sanal gerçekliğin gerçekliği mi, gerçek gerçekliğin sanallığı mı?, Bilgi ve Toplum , Türk Dünyasi Araştırmaları Vakfı Y., 2, 17-22.

İslamoglu, H.A. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri . Istanbul: Beta.

Kaptan, S. (1991). Bilimsel arastirma ve istatistik teknikleri. Ankara.

Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi . (10.baskı). Ankara: Nobel.

Karasar, N. (1991). Araştırmalarda rapor hazırlama . (5.baskı). Ankara.

Kılıççı, Y. (1995). Bir araştırma raporu eleştirisinde ve düzenlenmesinde kullanılabilecek ölçütler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 179-182.

Kıran, Z. ve Kıran, A.E. (2000). Yazınsal okuma süreçleri:Dilbilim, göstergebilim ve yazınbilim yöntemleriyle çözümlemeler. Ankara: Seçkin.

Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel arastirma teknikleri . Ankara: Anı.

Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam, İstanbul.

Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve iktidar . (M. Küçük, çev.). (9.baski). TÜBITAK.

Medevar, B.P. (1994). Genç bilimadamina ögütler . (N. Arik çev.). TÜBITAK.

Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel arastirma yöntemleri . Eskisehir: Kaan.

Ruelle, D. (2000). Rastlanti ve kaos . (D. Yurtören çev.). (15.basim). TÜBITAK.

Sertöz, S. (1998). Matematigin aydinlik dünyasi . (8.basim). TÜBITAK.

Smith, P. (2001). Rönesans ve reform çagi: Bir sosyal arkaplan çalismasi . (S. Çaglayan çev.). Istanbul: Türkiye Is Bankasi Kültür Yayinlari.

Snow, P.C. (2001). İki kültür . (T. Birkan çev.). TÜBITAK.

Stannard, R. (2002). Yeni 1000 yılda tanrı. (A. Atabek, çev.). İstanbul: Gelenek.

Ströker, E. (1989). Bilim kuramına giriş. (D. Özlem çev.). Ara, İstanbul.

Tavsancıl, E. ve Aslan E.A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.

TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.

Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme, Eğitim Yönetimi, (6)24, 543-559.

Westfall, S.R. (2000). Modern bilimin doğuşu . (I.H. Duru çev.). (11.basim). TÜBITAK.

Yıldırım, A. ve Simsek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Yıldırım, C. (1995). Bilimin öncüleri . TÜBITAK.

 

© 2007 Levent DENİZ                                                                                                   Son Güncelleme Tarihi: 21.09.2008
Anasayfa|Özgeçmiş | Verdiği Dersler | Yayınlar | Hobiler | Haberler | İletişim | Atatürk Köşesi