21.YÜZYILI KARŞILARKEN

MİLLÎ EĞİTİMDE YENİ STRATEJİ[1]

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                          Yard. Doç. Dr. Etem Levent [2]

 
 

Öğretmenlerin İstihdam ve Maaşı 

Öğretmen mevcut sistemin bir gereği olarak, merkez tarafından atanmaktadır. Buna göre, Edirne veya Kars ilinde görev yapacak bir öğretmen, merkezce belirlenmektedir. Mesleğini seven ve sevmeyen, yetenekli ve yeteneksiz, çalışkan ve tembel, başarılı ve başarısız iki öğretmen, aynı derece ve kademede iseler, aynı maaşı almaktadırlar. Bu konuda mahallin, öğretmene bir müdahalesi olmamaktadır. Öğretmen de mesleğinde maaş yönünden kendini emniyette (sigortalı) hissettiğinden, okul idaresine karşı vereceği bir hesabı bulunmamaktadır. Aslında okul idaresinin bu öğretmenin seçiminde, herhangi bir sorumluluğu da yoktur. Onun için öğretmen, okumayı, kendini yenilemeyi ve mesleğinde yenilikleri takip etmeyi, lüzumsuz addetmekte ve buna ihtiyaç duymamaktadır.

Burada vurgulanması gereken noktalardan biri de şudur: Mesleğinde başarısız bir öğretmene, okul ve merkezce uygulanacak bir yaptırım mevcut değildir. Kanun ya da disiplin suçu işlemeyen bir öğretmen, yeteneksiz ve başarısız olsa da, öğretime devam etmekte ve maaşını, çalışkan ve başarılı bir öğretmen gibi, zamanında ve eksiksiz almaktadır. Bu durumda, tembellik ve beceriksizlik ödüllendirilmiş olmaktadır. Dünyanın hiç bir yerinde, sağ duyu sahibi birinin, çalışkanla tembeli ve başarılı ile başarısızı aynı şekilde değerlendirdiği görülmez. Aslında bu sistemde başarı, öğretmenin kurulu makine gibi hareket etmesi ve genellikle tek kitap çerçevesinde düşünce ve davranış bakımından standart öğrenciler yetiştirmesi şeklinde düşünülmektedir.

Halbuki hayat şartları hızla değişmekte, teknolojik yenilikler birbirini takip etmekte, süper güçler (devletler) arasında yakınlaşma ve yumuşama görülmekte, sistemler ve ideolojiler köklü revizyonlara uğramakta ve uydular sistemi ile yabancı ülke TV programları evimize kadar girmektedir.

Bu gelişmeler karşısında, kendi kabuğuna çekilip gerçeklere gözlerini kapayan bir sistem (merkeziyetçilik), acaba yapısını koruyabilecek ve yönetimde de aynı kural ve uygulamaları sürdürebilecek midir?


[1]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa: 1-15, 1988.

[2]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.