21.YÜZYILI KARŞILARKEN

MİLLÎ EĞİTİMDE YENİ STRATEJİ[1]

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                          Yard. Doç. Dr. Etem Levent [2]

 
 

Organizasyon ve Yönetim 

Yürürlükteki sistemde, merkezdeki genel müdürlükler ile il ve ilçe teşkilâtlarındaki birimlerin açık bir yetki ve sorumlulukları bulunmamaktadır. Çünkü bir genel müdürlük, kendi personelini kendisi tayin etmediği gibi, okul yatırımlarını gerçekleştirme ve programlarını hazırlayıp yürürlüğe koyma yetkisine de sahip değildir. Dolayısıyla sorumluluğu yoktur. Bugüne kadar, mesleğinde ehliyetsizlik ve başarısızlığından dolayı bir genel müdür, bir daire başkanı ya da bir müdürün görevinden alındığı ve soruşturma geçirdiği bilinmemektedir. Görevden alınmalar, genellikle siyasîdir, ideolojiktir ve bazı durumlarda, üst yöneticinin astını değiştirerek kendini ibra etmek istemesinden kaynaklanmaktadır. Genel müdürlükler, adeta bir fabrikada, önüne gelen şişelerin kapaklarının yerine oturup oturmadığını kontrol eden işçiler gibi, rutin işler yapmakta, yeni iş üretme ve bunlarla ilgili fikirler geliştirme ve kararlar alma, yetki ve sorumluluğunu taşımamaktadırlar.

Böylece yetki ve sorumluluk, daha doğrusu dağınık ve başsız sorumluluk, birçok kişiye ve birime (genel müdürlük ve daire başkanlığı gibi) dağıtıldığı için, bir yanlış işlemde, sorumluyu bulmak, dolayısıyla ıslah etmek veya cezalandırmak güçleşmektedir. Bu uygulama, işlerin sürüncemede kalmasına, karışmasına, suçların örtülmesine, beceriksiz kimselerin gizlenmesine ve devlet organlarının başarısız gösterilmesine sebep olmaktadır. Çünkü sistem, hızlı ve kesin kararlar alıp yürürlüğe koyacak bir şekilde düzenlenmemiştir. Denetleme de bu sistemin bir parçasıdır.


[1]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa: 1-15, 1988.

[2]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.