21.YÜZYILI KARŞILARKEN

MİLLÎ EĞİTİMDE YENİ STRATEJİ[1]

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                          Yard. Doç. Dr. Etem Levent [2]

 
 

Yatırımlar 

Projesinden kaynak tahsisine kadar, yatırımlarla ilgili bütün işlemler, merkez tarafından DPT aracılığı ile yapılmaktadır. Örnek olarak; Van, Diyarbakır ve İzmir’de yapılacak ilk, orta, genel ve meslekî - teknik liselerinin ödenekleri, Ankara’dan tahsis edilmektedir.

Millî Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı (MEGSB)’nın ilköğretim okulları ve bütçe kanununun verdiği yetkiye dayanarak bazı illerin özel idare kanalıyla yaptıkları okullar dışında, bütün eğitim binaları, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı (BİB) tarafından yapılmaktadır. Ancak bir yatırımın gerçekleşmesi, ilgili bakanlıklar arasında birçok yazışmanın yapılmasına bağlıdır. Bu yazışmalar, uzun süre almaktadır. Yatırım Programı’nda yer alan bir lise projesinin inşaatına başlayabilmek için, gerekli yazışmaların bir yılda tamamlandığı az görülür. Onun için, ilk defa Program’a giren orta öğretim projelerinin yaklaşık % 90’ının inşaatına, ikinci yılda başlanmakta ve ayrılan ilk yıl ödenekleri, kullanılmadan hazineye intikal etmektedir.

Burada üzerinde önemle durulması gereken başka bir konu da, Yatırım Programı’nda yıllık ayrılan ilkokul derslik ödeneklerinin, yılı içinde yatırıma dönüşmemesidir. MEGSB’nin yatırımlarla ilgili her yıl yayınladığı resmî dokümanlarında bunu açıkça görmek mümkündür (Yat. ve Tes. Dai. Başk., Yat. Dok.,1984). Meselâ, 1984 yılında, Ankara ilinin 84 adet devam ve 99 adet yeni ilkokul derslik inşaatı bulunmaktadır. 1985’de 159 adet derslik inşaatının devam ettiği görülmektedir. Buna göre, 1985 yılında, ancak 24 (yirmidört) adet derslik yapılabilmiştir (Yat. ve Tes. Dai. Başk., Yat. Dok.,1985).

Halbuki 1985’de DPT tarafından Ankara iline 275 adet derslik ödeneği tahsis edilmiştir (1985 Yılı Yat. Prog.,1984). Aynı yıllarda, Ankara’da ikili öğretim köylere kadar yayılmış, hatta bazı okullarda üçlü öğretim uygulamasına geçilmiştir.

İstanbul’da da durum şöyledir: 1984’de 144 adet devam ve 41 adet yeni ilkokul derslik inşaatı, Program’da yer almıştır. 1985’de 122 adet derslik inşaatının devam ettiği görülmektedir. Bu durumda 1985 yılında 63 (altmış üç) adet derslik yapılabilmiştir. Halbuki 1985’de DPT tarafından İstanbul iline 440 adet derslik ödeneği tahsis edilmiştir. DPT’de yapılan araştırmaya göre, 15-20 il dışında, diğer illerde de durum, bu olumsuz tablodan pek farklı değildir.

Şimdi burada sorumlu, ne DPT, ne MEGSB (ilgili Genel Müdürlük veya Yatırım ve Tesisler Dairesi Başkanlığı), ne Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, ne vilâyet ve ne de il ve ilçe MEGS Müdürlükleridir. Yasal yapıda hepsi sorumlu görüldüğü halde, gerçekte hiçbiri sorumlu değildir. Çünkü sorumluluk, toplanması mümkün olmayacak derecede birimlere dağıtılmıştır. Kaynak tahsisi yapıldıktan sonra bile sorumluluğu, uzun süren yazışmalara veya başka birimlere yükleyenler bulunmaktadır. Hatta olağan bir uygulama hâlinde görülmektedir ki, bazı illerdeki ilgililer, ilköğretim yatırım ödeneklerini, 8-9 ay faize yatırıp senenin son aylarında kullanmaktan ve bu sebeple ilkokul derslik inşaatlarını yılı içinde bitiremeyip gelecek yıla sirayet ettirmekten, vicdanî bir rahatsızlık duymamaktadırlar.

İşte başlıca bu sebeplerden, şehir merkezlerindeki okullarda sınıflar, genellikle 60-70 kişiliktir. Dünyanın hiçbir yerinde uygulanmayan ikili öğretime devam edilmektedir. Bunun ise, eğitim ve öğretimi olumsuz yönde etkilediği açıktır.

Diğer taraftan, 4 (1983-1986) yıl etüd proje olarak ödenekleri ayrılan İstanbul ve İzmir Fen Liseleri’nin projeleri çizilememiş ve 1978 yılında Program’a giren Ankara Küçükesat Lisesi, hâlâ öğretime açılamamıştır (İnşaatı 10 yılda tamamlanamamıştır.). Yatırım Programları’nda, inşaatları 10 yıldan beri devam eden daha birçok okul projesine rastlamak mümkündür. Dolayısıyla maliyetler de, her geçen yıl yükselmektedir. Bir ortaokul projesini devlet 400 milyon TL’ye mal ederken, özel sektör bunu, kısa zamanda 120-150 milyon TL’ye yapabilmektedir. Aynı şekilde, il özel idare bütçesini rasyonel bir şekilde kullanan; yerinde denetimi sıklaştıran; yatırımların gerçekleşmesini, tesadüfe veya sorumsuz bazı kâtiplerin ve memurların eline değil, kontrollü programa bağlayan ve bu şekilde yatırımlarla ilgili personeli yetki ve sorumluluklarla donatan valilikler de, çok kısa sürede ve düşük maliyetlerle okullar yapabilmektedirler. Bu konuya 1987 Yılı Programı’nda temas edilerek, “2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun ihale hükümleri çerçevesinde yapılan eğitim binalarının pahalı olduğu ve bitirilmesinin uzun zaman aldığı belirtilmiş ve 1986 yılında pilot il olarak seçilen Tokat’ta kamu binalarının emanet usulü ile inşaasında ve halk katkısının temininde başarı sağlandığı kaydedilerek, bu uygulamanın diğer illere de teşmili” teklif edilmiştir. 


[1]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa: 1-15, 1988.

[2]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.