21.YÜZYILI KARŞILARKEN

MİLLÎ EĞİTİMDE YENİ STRATEJİ[1]

 

Makale - Sempozyum - Araştırma - Panel                                          Yard. Doç. Dr. Etem Levent [2]

 
 

Sonuç 

Cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar, mevcut eğitim kurumlarında, değerli öğretmen ve yöneticiler yetişmiş ve bunlar vasıtasıyla milyonlarca kişiye eğitim hizmeti götürülmüştür. Elbette bu hizmet, kendi şartları çerçevesinde, yürürlükteki program ve kitaplar kanalıyla yapılmıştır.

Ancak, insanın çağın değişen şartlarına göre kendini ve çevresini hazırlaması, kaçınılmaz bir gerçek olarak ortaya çıkmaktadır. Bu gerçek, şöyle ifade edilebilir:

İnsan hürdür ve varlığı dokunulmazdır. Onun insanlık onuruna yaraşır bir hayat sürmesi, en doğal hakkıdır. O, birey olarak serbestçe düşünecek, inanacak ve düşündüğü ve inandığı gibi de yaşayacaktır. Elbette o, bu özelliklerini, kendi iradesi doğrultusunda serbestçe seçeceği bir ve meslek hayatı içinde gerçekleştirecektir.

İnsanın özelliklerine, temel hak ve hürriyetlerine aykırı sistem ve uygulamalar, toplum tarafından benimsenmemekte, insanı rahatsız etmekte ve zamanla reaksiyonla karşılanarak reddedilmektedir.

Ülkemizde eğitimde görülen merkeziyetçi yaklaşım da, insanımızın düşünce, yetenek ve becerisini rahatça ortaya koymasını engellediği ve başarı ile başarısızı bir tuttuğu gibi, her alanda, büyük ölçüde zaman ve finansman kaybına sebep olmaktadır.

Toplum kurumlarının, bu durumu görmezlikten gelmesi düşünülemez. Toplum faaliyetlerinde esas olan, rasyonel (akılcı), cesur ve kararlı davranışlarla verimliği artırmak ve sonuçta toplumun refah ve mutluluğunu sağlamaktır.

İşte bu çerçevede eğitim mekanizmasının yapı ve program açısından yenilenmesi gerekmektedir. Bu yenilenmenin, her şeyin tabiatına uygun bir biçimde olacağı tabiîdir. Onun için, demokratik rejime en uygun düşen e ğ  i t i m  m o d e l i de, rekabet, kârlılık, sorumluluk, katılma ve ücret unsurlarını içinde bulunduran Y e r i n d e n  Y ö n e t i m şeklidir.


[1]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 4, Sayı 1, Sayfa: 1-15, 1988.

[2]   GÜ  Gazi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.