“MATBAACILIK EĞİTİMİ VE SEKTÖRÜN
NİTELİKLİ ELEMAN SORUNU”
Yukarıda
matbaacılık ve matbaacılık Eğitim kurumları hakkında geniş
bilgi vermeye çalıştım. Bu eğitim kurumları; uygarlığın,
bilim ve teknolojinin hızla gelişmesinde çok büyük rolü
olan basım sanayii dalının (matbaacılık) hizmetindedir.
Matbaacılık sektörünün ihtiyacı olan, çıraktan, en üst
düzey teknik yöneticiye kadar hepsinin en nitelikli şekilde
yetiştirilmesi bu eğitim kurumlarının asıl amaçlarındandır.
Matbaacılık eğitimi almak isteyenlerin sayısı oldukça
fazladır. 2002 yılında:
Lise
düzeyinde yaklaşık :
900 öğrenci
Önlisans
düzeyinde : 590 öğrenci
Lisans
düzeyinde : 160
öğrenci
Lisansüstü
düzeyinde : 12 öğrenci Matbaacılık Eğitimine başlamıştır.
Bu az bir rakam değildir.
Bu kadar çok öğrenci içerisinden sektörün ihtiyacı olan
nitelikli elemanlar, okul - sanayi ve ilgili vakıf, dernek,
matbaacılık sektöründeki kuruluşların v.b. işbirliği ile
en iyi şekilde yetiştirilebilir. Üstün vasıflarda nitelikli
elemanları, yalnızca okulların yetersiz donanımları ile
yetiştirmesi mümkün değildir. Gelişmiş ve gelişmekte olan
matbaa kuruluşları gelecekteki potansiyel elemanları olan
bu öğrencilere, imkanları oranında:
- Staj olanakları
- Öğrenim dışı
zamanlarında çalışma
- Özendirici
burslarla destekleme
- Araştırma ve
deney yapma kolaylıkları tanımalıdırlar.
Matbaacılık sanayi ve kuruluşlarının okullardaki atelye
ve laboratuarları gelişen teknolojiye uygun hale getirmeye
katkıları ile bu iş daha sağlıklı yürüyecektir. Marmara
Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi olarak az da olsa
bazı kurumlardan yardım almaktayız. Bu yardımların daha
da artacağını umuyoruz.
- Mesleki Eğitim
Merkezlerinde; çırak, kalfa, usta yetişmektedir.
- Matbaa Meslek
Liselerinde; Endüstrinin ihtiyaç duyduğu ara elemanlar
yetişmektedir,
- Meslek Yüksek
Okullarında; Matbaa Teknikerleri yetişmektedir,
-
Teknik Eğitim Fakültelerinde; matbaacılık
eğitim kurumları için teknik öğretmenler yetişmektedir.
Mezun Teknik Öğretmenlerin ancak %15 i öğretmen olarak
görev yapmaktadır. Diğerlerinin büyük çoğunluğu bu sektörde
çalışmaktadır.
-
Fen Bilimleri Enstitüsünde; matbaacılık
konusunda bilimsel araştırmalar yapabilecek
eğitimciler yetişmektedir.
Bu eğitim kurumlarındaki çıraklık eğitiminden doktora seviyesine
kadar tüm mezunlar, branşları ile ilgili her alanda, en
alt seviyeden en üst seviyeye kadar hiç ayırım yapmadan
çalışarak yükselmeyi hiç akıllarından çıkarmamalıdırlar.
Hiç kimse yapacağı işin üretim aşamalarını iyice görüp
öğrenmeden üst kademelerde başarılı olamaz. Lisansüstü
eğitim mezunları dahil, o güne kadarki öğrencilik yaşamlarında
uygulamanın içine girerek matbaalarda çalışmamışlarsa,
yeni iş hayatlarına çıraklık kademesinden başlamaları
gerekebilir. Bunun için matbaacılık eğitimi alan tüm öğrenciler,
okullardaki teorik derslerini çok iyi takip etmelerinin
yanında atelye ve laboratuarlardaki pratik çalışmalara
çok önem vermeli, boş zamanlarında da matbaalarda çalışmalıdırlar.
Okullardaki uygulama saatleri, kalabalık öğrenci grupları
da göz önüne alınırsa yetersiz kalmaktadır. Okullardaki
teknik donanım da matbaacılık sektörünün oldukça gerisindedir.
Devletin okullar için yapabildiği yardım çok kısıtlı ve
yetersizdir. Bundan dolayı okullarımızdaki teknik donanımların
iyileştirilmesi ve güncelleştirilmesi için tüm matbaa
kurum ve kuruluşları yardımcı olmalıdır.
Bugüne kadar matbaacılık sektöründeki bazı işletmelerin
yetkilileri matbaacılık eğitim kurumlarının sektör ihtiyacı
olan nitelikte elemanlar yetiştirmede yeterli olmadığını
çeşitli ortamlarda hep söylemektedirler. Yalnızca şikayet
etmekle hiçbir sonuca varılmadığı aşikardır. Şikayetler,
çözüm önerileri ortaya konularak yapılırsa güzel ve yapıcıdır.
Matbaacılık artık çok büyük yatırımla gerçekleşebiliyor.
Son zamanlarda bilgisayar teknolojisinin matbaacılık alanında
da çok yoğun kullanılması ile matbaacılık neredeyse yön
değiştirerek çok gelişmiş ve gelişmeye de devam etmektedir.
Matbaacılık sektörünün bu gelişmiş matbaa teknolojisini
öğrenip uygulayabilecek kendini geliştirmeye açık nitelikli
elemanlara her zaman ihtiyacı vardır. Ve gelecekte de
olacaktır. Ancak bu yapıda nitelikli elemanlarla matbaacılık
sektörü kalkınabilir ve ihracata yönelik baskıları daha
da artır. Matbaacılık
mesleğini yapmayı düşünüp, matbaacılık eğitim kurumlarında
okuyan 4000 öğrenci vardır. Okul, sanayi ve matbaacılığın
tüm kurum ve kuruluşlarının işbirliği ile bu öğrenciler
arasından sektörün ihtiyacı olan
nitelikli elemanlar yetiştirilebilir. Yukarıda
da anlatmaya çalıştığım bilgiler ışığında kısaca önerilerim
şunlar olabilir.
Matbaacılık sektörünün nitelikli eleman sorununun çözümüne
yönelik önerilerim
-
Matbaacılık
eğitimi gören öğrenciler çok çalışmalı, araştırmacı olmalı
ve mesleğin her kademesinde okul ve sanayide çalışarak
kendilerini geliştirmeli.
-
Mezunlar
işyerlerinde çalışarak üst kademelere yükselmeyi hedeflemelidir.
Kendini iyi yetiştirmiş olan mezun en kısa sürede üst
kademelere yükselebilir.
-
Eğitim
kurumlarında görev yapan öğretmen ve akademisyenler de
gelişen teknolojiyi yakından takip edip kendilerini
geliştirmelidir. Sektörün ihtiyaçlarını araştırıp öğrencilerini
yönlendirmelidir.
-
Sektör,
öğretmen ve akademisyenlerin kendilerini geliştirmeleri
için yardımcı olmalıdır.(matbaalarda araştırma imkanı,
bilimsel toplantı ve fuarlara davet, yurtdışı fuarlara
davet v.b.)
-
Öğrencilere
staj imkanı tanınmalı ve iyi yetişmeleri için özen gösterilmelidir.
-
Staj
yapan öğrencilerin değerlendirme formları, matbaalardaki
yetkili kişiler tarafından gerçeği yansıtacak şekilde
özenle doldurulmalıdır. Bu özen öğrencilere çalışma disiplini
getirecektir. Stajdan zayıf not alan ve devamsızlık yapanların
stajları kabul olmamaktadır.
-
Kendini
yetiştirmek ve geliştirmek isteyen matbaacılığa gönül
vermiş öğrencilere tüm boş zamanlarında matbaa ve ajanslarda
çalışma olanağı tanınmalıdır. Her matbaa 1 – 2 öğrenciye
çalışma olanağı tanımış olsa kısa sürede çok iyi sonuçlar
alınacağı kanaatindeyim.
-
Çalışkan
ve ihtiyacı olan öğrencilerin eğitim giderleri karşılanmalı
ve özendirici olarak burs imkanları yaratılmalıdır. (BASEV bu
konuda girişimde bulunmuş ve matbaa sektöründen 100 e
yakın burs sözü almıştır. M.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi
ve Meslek Yüksekokulundan başarılı 21 öğrenci seçilmiş
ve bursları bağlanmak üzeredir. Kendilerine teşekkür ediyorum.)
-
Matbaacılık
alanındaki tüm kurum ve kuruluşlar yılda bir defa olsun
bir araya gelerek sektörün durum değerlendirmesini yapıp
sorunların giderilmesine yönelik planlar yapmalıdır.
-
Matbaacılık
branşında çalışanların ve iş arayanların CV’lerini gönderebilecekleri
bir İnternet sitesi yapılmalıdır. Böylelikle eleman arayanlarla
iş arayanların sorunları da giderilmiş olur. (kendi
sitemde bu konuya çözüm bulmaya çalışacağım)
-
Matbaacılıkla
ilgili yerli ve yabancı yayınların da bulunduğu, periyodik
yayınlara abone olan kütüphane yada kütüphaneler kurulmalıdır.
-
Bilimsel
seminer, panel ve sempozyumlar düzenlenerek, matbaa teknolojisindeki
gelişim ve yenilikleri araştırma ve öğrenme olanakları
yaratılmalıdır. Bu toplantılarda matbaacılığın sorunları
da tartışılıp çözüm önerileri geliştirilmelidir.
-
Matbaacılıkla
ilgili işletmelere her konuda yardımcı olabilecek bir
danışma kurulu oluşturulmalıdır.
-
Çalışanlar
için kurum içinde veya başka uygun ortamda hizmet içi
eğitimler düzenlenmelidir.
-
Okullarımızdaki
teknik donanımların (bilgisayar, makine vs.) iyileştirilmesi
için tüm matbaa kurum ve kuruluşları yardımcı olmalıdır.
-
Okul
– sanayi işbirliği sağlam temellere oturtulup, işlerlik
kazanmalıdır.Matbaacılık sektöründeki tüm kişi ve kuruluşlardan
bu önerilerimi değerlendirmesini, eleştiri ve
yeni önerilerini de a-mail ile tarafıma bildirmesini
rica ediyorum. hunal@marmara.edu.tr